لینک های دسترسی

Breaking News

جیمز دبنز، نماینده ویژه برای افغانستان و پاکستان شد


جیمز دبنز
جیمز دبنز

وزارت خارجۀ ایالات متحده با نشر اعلامیه یی، انتصاب جیمز دبنز دپلومات پیشین امریکایی را به حیث نمایندۀ جدید ویژۀ ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان اعلام کرد.

جیمز دبنز در گذشته به حیث فرستادۀ ویژۀ ایالات متحده امریکا در افغانستان، کوسوفو، بوسنیا، هایتی و سومالیا ماموریت های دپلوماتیک مهم و بسا خطیری را برای ادارۀ بحرانات و حل مشکلات، در زمان حکومت بل کلنتن و جورج دبلیو بش روسای جمهور پیشین ایالات متحده بر عهده داشته است.

جیمز دبنز در پی رویداد یازدهم سپتمبر سال 2001 میلادی، به حیث نمایندۀ ادارۀ آقای بش برای متحد ساختن گروه های مخالف طالبان و ایجاد یک جانشین همه شمول بعد از رژیم طالبان، معرفی شد.

او در کنفرانس شانزدهم ماه دسمبر سال 2001 در بن، که در آن یک حکومت جدید افغان بنا نهاده شد، به نمایندگی از حکومت ایالات متحده حضور داشت.

دبنز اولین دپلومات امریکایی بود که بیرق ایالات متحده را در سفارت به تازه گی بازگشایی شدۀ ایالات متحده در کابل برافراشت.

خروج نیرو های نظامی امریکایی از سومالیا، مداخلۀ چند جانبۀ به رهبری ایالات متحده در هاییتی، تامین ثبات و اعمار مجدد بوسنیا و مداخلۀ ناتو در کوسوفو، از جمله ماموریت های دپلوماتیک آقای دبنز است که در جملۀ سایر وظایف دپلوماتیک انجام داده است.

او در گذشته به حیث معین وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور اروپا و سفیر این کشور در اتحادیۀ اروپا نیز اجرای وظیفه کرده است.

آزمون ها و توانمندی ها

این دپلومات کارکشتۀ امریکایی زمانی سمت نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان را عهده دار می شود که روابط میان واشنگتن و اسلام آباد کشیده بوده، از سوی حضور نیرو های خارجی و امریکایی در افغانستان به سرعت کاهش یافته و دو روز قبل سرحدات جنوب شرقی افغانستان و پاکستان شاهد درگیری های خونین مسلحانه میان نیرو های نظامی امنیتی دو کشور بود.

با توجه به تنش موجود میان کابل و اسلام آباد، تا چه اندازه آقای دبنز می تواند در حل این تنش ها موثر باشد؟

عمر صمد تحلیلگر سیاسی و دپلومات پیشین افغان در واشنگتن در مصاحبه با رادیو آشنا در رابطه به موثریت نقش آقای دبنز در حل مسایل افغانستان وپاکستان ابراز خوشبینی کرد.

آقای صمد به این باور است که آقای دبنز می تواند در این مرحلۀ حساس ممد واقع شود. آقای صمد می افزاید هر چند آقای دبنز در یک مرحلۀ بسیار حساس داخل وظیفه شده اما تلاش خواهد کرد تا با استفاده از حربه های دپلوماتیک روابط میان دو کشور همسایه را بهبود ببخشد.

عمر صمد دیدگاه امریکا در ارتباط با دورۀ انتقالی فعلی، جریانات سال 2014 که شامل انتخابات ریاست جمهوری و اخراج نیرو های خارجی از افغانستان را مهم پنداشته می گوید که این همه به نوحی با هم گره خورده و آقای دبنز وظیفه خواهد داشت تا مدیریت این دوره و زمان را بر عهده گیرد.

طالبان و نقش پاکستان در مذاکرات صلح

آگاهان امور افغانستان و امریکا به این باور اند که جهت بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان و حضور طالبان در مذاکرات صلح، تلاش های زیادی از جانب ایالات متحده و متحدین بین المللی آن صورت گرفته که تا به حال به نتیجه مطلوبی نرسیده است.

با توجه به عدم موفقیت دو نمایندۀ قبلی ویژۀ ایالات متحده در امور افغانستان و پاکستان در پیشبرد مذاکرات صلح و کشانیدن طالبان به این روند، آیا آقای دبنز قادر به عملی شدن این مهم خواهد شد؟

عمر صمد می گوید غرب وایالات متحده گزینۀ دیگری به جز حل مسایل افغانستان از راه سیاسی در پیش رو ندارد و این دپلومات هفتاد ساله کوشش خواهد کرد تا آگاهی حاصل کند که در اصل پاکستان چه می خواهد.

آقای صمد می افزاید به همین دلیل که ایالات متحده و غرب در پهلوی جنگی که جریان دارد روند سیاسی را نیز به راه انداخته اند که هر چند تا به حال نتیجۀ چندانی نداده است.

به نظر آقای صمد دقیقاً روشن نیست که پاکستان چه بازی را پیش می برد. این تحلیلگر مسایل سیاسی به این باور است که جیمز دبنز تلاش خواهد کرد بداند که پاکستان بالاخره چه می خواهد، چه راه حلی برای پاکستان قابل قبول خواهد بود و آیا آن راه حل برای مردم افغانستان، حکومت و سیاسیون افغانستان قابل قبول است یا خیر.

ریچارد هولبروک اولین دپلومات امریکایی بود که به حیث نمایندۀ خاص ایالات متحده در امور افغانستان و پاکستان تعیین شد. بعد از مرگ آقای هولبروک در ماه دسمبر سال 2010 میلادی، این ماموریت بر دوش مارک گروسمن قرار گرفت.

گروسمن بعد از آنکه از سمت نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان کنار رفت، چندی قبل در واشنگتن گفت که استدلال های وجود دارد تا پست نمایندگی ویژۀ ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان تا ختم سال ۲۰۱۴ حفظ شود.

آقای دبنز در حال حاضر رئیس مرکز پالیسی دفاعی و امنیت بین المللی رند بوده و از تجارب زیادی در عرصۀ حل مشکلات دپلوماتیک به شمول افغانستان بر خوردار است.
XS
SM
MD
LG