لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی کمیتۀ بین المللی المپیک؛ کروناویروس المپیک توکیو را تهدید می‌کند


دیک پوند، یک مقام بلند پایۀ کمیتۀ بین المللی المپیک گفته است که شیوع کروناویروس، بازی‌های المپیک سال ۲۰۲۰ در شهر توکیوی جاپان را تهدید می‌کند.

اما توشیرو موتو، رییس کمیتۀ برگزاری المپیک توکیو گفته است که در حال حاضر برنامه این است که مسابقات المپیك و پارالمپیك طبق پلان برگزار شود.

آقای موتو، روز چهارشنبه ۲۶ فبروری (هفتم حوت) در مصاحبه با خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت: "فعلاً پیشبینی وضعیت شیوع کروناویروس دشوار است ، اما ما به گونه‌ای اقدام خواهیم کرد که یک بازی المپیک و پارالمپیک ایمن داشته باشیم".

کروناویروس که از چین منشا گرفته است، تا کنون بیش از ۸۰ هزار نفر را در سطح جهان مبتلا کرده و منجر به مرگ بیش از ۲۸۵۰ نفر شده است.

جاپان تا کنون از ثبت ۸۶۲ واقعۀ مثبت کروناویروس و مرگ پنج نفر در اثر ابتلا به این ویروس خبر داده است.

آقای پوند از سال ۱۹۷۸ عضویت کمیتۀ بین المللی المپیک را داشته و دو بار به صفت معاون این کمیته ایفای وظیفه کرده است به خبرگزاری اسوشیدپرس گفته است که با درنظر داشت سیر کروناویروس، می‌توان گفت که باید مسابقات المپیک لغو شود.

آقای پوند گفت: "این جنگ جدید است و شما باید با آن روبرو شوید. مردم خواهند پرسید که مصوونیت کافی برای رفتن به توکیو وجود دارد؟"

پوند به عنوان یک عضو عادی کمیتۀ المپیک اظهار نظر کرده است. او عضو رهبری فعلی کمیتۀ بین المللی المپیک نیست، اما در اکثر موارد در کمیتۀ المپیک از وی نظر خواسته می‌شود.

رییس کمیتۀ برگزاری المپیک ۲۰۲۰ توکیو استدلال کرده است که بیانات آقای پوند، نمایانگر موقف رسمی کمیتۀ بین المللی المپیک نیست.

کمیتۀ بین المللی المپیک نیز مکرراً گفته که مسابقات توکیو طبق برنامه برگزار خواهد شد و در زمینه آنها مشوره سازمان جهانی صحت را دنبال خواهند کرد.

در همین حال، دکتر هیتوشی اوشیتانی، ویروس شناس جاپانی و کارمند پیشین سازمان جهانی صحت هفته گذشته گفت که بسیار دشواراست که چگونگی وضعیت ویروس را در پنج ماه آینده پیش بینی کرد.

مسابقات المپیک در ۲۴ جولای با حضور ۱۱۰۰۰ ورزشکار شروع می شود و به دنبال آ ن مسابقات پاراالمپیک در ۲۵ اگست با حضور ۴۴۰۰ ورزشکار برگزار می شود. همچنین ۷.۸ میلیون تکت برای شرکت کنندگان مسابقات المپیک و ۲۰۳ میلیون تکت دیگر برای بازی‌های پارالمپیک تهیه شده است.

نخست وزیر جاپان در جلسه گروه کاری دولت چهارشنبه ۲۶ فبروری (۷حوت) در مورد شیوع کرونا ویروس گفت:" از برگزارکنندگان خواسته است تا در دو هفته آینده رویدادهای مهم ورزشی یا فرهنگی را لغو یا به تعویق بیاندازند.

در همین حال، شینزو آبه، صدر اعظم جاپان روز چهارشنبه ۲۶ فبروری در جلسۀ گروه کاری حکومت جاپان برای مبارزه با کروناویروس دستور داده است که تمام رویدادهای بزرگ ورزشی و فرهنگی که برای دو هفتۀ آینده برنامه ریزی شده است، لغو یا به تعویق انداخته شود.

سیکو هشیموتو، وزیر المپیک جاپان روز چهارشنبه در پارلمان آن کشور گفت که باید بدترین شرایط ممکن را در نظر داشته و بر اساس آن برنامه‌ها به پیش برده شود تا به گفتۀ وی "المپیک توکیو موفقانه به گونۀ مصوون" برگزار شود.

XS
SM
MD
LG