لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر خارجۀ ایران به کابل سفر کرد


وزیر خارجۀ ایران در رأس یک هیأت بلندپایه به کابل سفر کرده است
وزیر خارجۀ ایران در رأس یک هیأت بلندپایه به کابل سفر کرده است

محمدجواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران می‌گوید که امروز در دیدار با مقام‌های افغان، تلاش می‌کند تا برای روابط دوجانبۀ افغانستان و ایران یک مسیر خوب بیابد و این روابط را در چارچوب قوی برای درازمدت تقویت کند.

آقای ظریف که در رأس یک هیأت بلندپایه ایرانی به کابل آمده است، امروز در نشست مشترک خبری با همتای افغان‌اش گفت که ایران و افغانستان در یک منطقۀ "بسیار خطرناک" موقعیت دارند که به باور وی، با "حرکت‌های بیگانه‌گان" دستخوش اقدامات خشونت‌بار تروریستی و افراط‌گرایی شده است.

وزیر خارجۀ ایران افزود "کماکان هم تحرکاتی برای تقویت ترور، خشونت و افراط، در این منطقه شکل می‌گیرد که حتماً به ضرر همه خواهد بود، همان طور که در گذشته شاهد بودیم، این ترور، خشونت و افراط محدود به این منطقه نخواهد بود.

هرچند آقای ظریف، از کشوری خاص نام نگرفت؛ ولی افزود که افراط‌گرایی کنونی دامنگیر کسانی خواهد شد که به این خشونت‌ها دامن زده اند.

به باور وزیر خارجۀ ایران، باید بدون این که تمایزی بین گروه‌های مختلف دهشت‌افگن، کشورهای منطقه در مبارزه با آنها با هم همکاری کنند.

این در حالی است که ایران خود نیز چندین‌بار از سوی مقام‌های محلی جنوب و غرب افغانستان به همکاری با طالبان متهم است - و پولیس افغانستان نیز چند بار ماین‌های ساخت ایران را در جنوب افغانستان کشف و به دست آورد - اما ایران این اتهامات را در کرده است.

آقای ظریف تأکید کرد که ایران و افغانستان، زمینه‌های همکاری زیادی در بخش‌های مبارزه با تروریزم، مواد مخدر، قاچاق انسان و زیرساخت‌های اقتصادی دارند.

در همین حال، صلاح‌الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان گفت، در نشست امروز با هیأت ایرانی، روی مبارزه با تروریزم و افراط‌گرایی، گسترش و تقویت روابط دو کشور در بخش‌های مختلف، صحبت‌های "سازنده و مفید" داشته اند.

آقای ربانی، بار دیگر تأکید کرد که مراکز آموزش، تمویل و سازمان‌دهی گروه‌های تندرو، در بیرون از مرزهای این دو کشور (ایران و افغانستان) است و تا زمانی که ریشۀ این گروه‌ها با فشارهای بین‌المللی و منطقه‌یی خشکانده نشود، تأمین ثبات و امنیت منطقه‌یی مقدور نخواهد بود.

او افزود "همگی به یاد داریم که چند روز بعد از حملۀ تروریستی قول اردوی ۲۰۹ شاهین در بلخ، شماری از نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران نیز توسط تروریست‌های شرارت‌پیشه، به شهادت رسیدند، ریشه و محل سازمان‌دهی هر دو حادثۀ تروریستی بیرون از مرزهای هر دو کشور بود و مخفیگاه‌های سازمان‌دهندگان هر دو حادثۀ تروریستی مشترک است".

به باور سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان، تروریزم و افراط‌گرایی خشونت‌طلب از دید هردو کشور، صلح و امنیت منطقه و جهان را تهدید می‌کند و همه کشورهای اسلامی و سازمان‌های جهان اسلام، برضد هراس‌افگنی و افراط‌گرایی خشونت‌طلب به گونه‌ای مشترک و هماهنگ مبارزه کنند.

مهاجرین افغان در ایران

بر اساس ارقام رسمی ایران، در حال حاضر حدود سه میلیون مهاجر افغان – دارای مدرک قانونی و فاقد مدرک – در آن کشور به سر می‌برند.

محمدجواد ظریف وزیر خارجۀ ایران گفت، در حال حاضر نزدیک به ۴۱۰ هزار از پسران و دختران خانواده‌های مهاجر در مکاتب ایران و حدود 17 هزار محصلین مهاجر افغان در پوهنتون‌های ایران مصروف آموزش و تحصیل اند.

وزیر خارجۀ ایران افزود که در زمینۀ قانونی‌شدن مهاجران افغان در ایران، دو کشور می‌توانند همکاری‌های گسترده‌تری داشته باشند.

او افزود "ضمن قانونمند کردن حضور دوستان افغانی در ایران، بتوانیم در این زمینه دو کشور همکاری بهتری و گسترده‌تری داشته باشیم".

اخیراً دولت ایران اعلام کرده است که بعد از این پاسپورت‌های خطی (غیرالکترونیکی) قابل پذیرش نیست و دارندگان این پاسپورت‌ها هرچه عاجل باید پاسپورت‌های الکترونیکی بگیرند.

در دیداری که نمایندگان مهاجرین ایران روز گذشته با عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان در کابل داشتند، شمار مهاجرین افغان را که پاسپورت‌های خطی دارند، بیش از یک میلیون نفر گفته اند.

رئیس اجرائیه افغانستان وعده داده است که در روز یکشنبه در نشست با مقام‌های ایران روی این مسأله صحبت خواهد کرد تا راه حلی برای این مشکل بیابند.

XS
SM
MD
LG