لینک های دسترسی

Breaking News

سفیر امریکا: آتش‌بس کوتاه مدت طولانی هم شده می‌تواند


سفیر امریکا می‌گوید که با توجه به رعایت آتش‌بس کوتاه مدت، می‌توان در مورد جنگ افغانستان به گونۀ دیگر فکر کرد
سفیر امریکا می‌گوید که با توجه به رعایت آتش‌بس کوتاه مدت، می‌توان در مورد جنگ افغانستان به گونۀ دیگر فکر کرد

جان بس، سفیر ایالات متحده در افغانستان روز چهارشنبه (۶ سرطان) گفت که با توجه به آتش‌بس سه روزه در افغانستان، امکان تغییر وضعیت جنگ در این کشور وجود دارد.

سفیر امریکا که در دومین همایش ملی مشارکت برنامه پروژه پروموت اداره انکشافی ایالات متحده امریکا برای افغانستان، صحبت می‌کرد، گفت که اگر افغان‌ها برای مدت کوتاه جنگ را متوقف کردند، می‌توانند این کار را برای مدت طولانی نیز انجام دهند.

آقای بس، افزود که با توجه به این مسأله می‌توان در مورد جنگ افغانستان به گونۀ دیگر فکر کرد.

او گفت: "اگر این کشور این کار را هرچند برای مدت کوتاه توانست انجام دهد، می‌تواند آنرا برای مدت طولانی نیز انجام دهد و حکومت ایالات متحده امریکا جدأ متعهد است که به همۀ افرادی در جامعه کند که آنان می‌خواهند به این مقصد برسند".

سفیر امریکا افزود که آتش‌بس روزهای عید در برخی مناطق عاری از نگرانی هم نبود و مردم در قبال آنچه که رخ می‌داد، نگران بودند؛ اما واکنشی که این آتش‌بس در پی داشت، به دور از پیش‌بینی بود.

او همچنان در مورد چالش‌های موجود سد راه زنان صحبت کرد و گفت که زنان باید در تصمیم گیری سهیم شوند.

همچنان، عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه افغانستان گفت که مسؤولان حکومتی، از آتش‌بس صورت گرفته باید تجربه گیرند و بعد از این، در صورت تکرار این کار، در مورد جزئیات آن، به مردم آگاهی دهند.

آقای عبدالله، افزود که طالبان هنگام ورود به شهرها در جریان آتش بس، شاهد مواردی شدند که تصور نمی‌کردند.

به گفته آقای عبدالله، آنان دیدند که مردم به گونۀ صلح آمیز زندگی می‌کنند.

او، در مورد چگونگی گفتگوهای صلح گفت: "دسترسی به صلح و مذاکره که هنوز صورت نگرفته اگر روزی، زمینه برای مذاکره و گفتگو مساعد شود، به معنای برگشت جامعه به قرون وسطی یا عصر حجر نمی‌باشد، این شدنی نیست، نه شما اجازه می‌دهید و نه این امکان دارد".

پیش از این رئیس جمهور افغانستان نیز گفته بود که اگر طالبان بخواهند حکومت می‌تواند آتش‌بس را برای یک سال تمدید کند.

همچنان آقای غنی، شام سه شنبه در نشستی با شورای عالی صلح و شورای علما، بار دیگر تأکید کرد که طالبان در هر جای افغانستان بخواهند، حکومت حاضر است پای میز مذاکره بنشیند.

XS
SM
MD
LG