لینک های دسترسی

Breaking News

سفیر امریکا: نیروهای افغان به طرفداری از هیچ جناحی عمل نکرده اند


جان بس، سفیر ایالات متحده در افغانستان امروز ۱۸ نومبر (۲۷ عقرب) در صفحۀ تویتر اش نوشته است که هیچ مدارکی وجود ندارد که ثابت سازد نیروهای امنیتی افغان در روز انتخابات یا پس از آن به طرفداری از کدام جناحی عمل کرده باشند.

آقای بس نوشته است: " ما مسلکی بودن آنان [نیروهای امنیتی افغان] را می‌ستاییم. از تمام افغان‌ها می‌خواهیم تا آرامش خویش را حفظ کرده و اظهاراتی را ترویج کنند که بر حقایق استوار باشد نه به حدس و گمان."

این در حالی است که عبدالله عبداالله، نامزد ریاست جمهوری افغانستان دیروز به خبرنگاران گفت که پولیس در کندز بر شماری از باشندگان این ولایت که مخالف بازشماری آرا بوده اند، گلوله‌باری کرده که در نتیجۀ آن، یک ناظر ستاد انتخاباتی "ثبات و همگرایی" کشته شده است.

اما وزارت داخلۀ افغانستان این ادعا را کرده و گفته است که در نتیجۀ اصابت یک مرمی هاوان در نزدیکی دفتر کمیسیون انتخابات در این ولایت یک غیرنظامی کشته شده است.

از جانب دیگر، رحمت الله نبیل، یکی از نامزدان ریاست جمهوری نیز گفته است نباید از نیروهای امنیتی افغان برای "اهداف سیاسی و انتخاباتی" استفاده شود.

آقای نبیل همچنان از موسسات و سفارت‌خانه‌های خارجی در کابل خواست که در روند انتخابات افغانستان مداخله نکنند.

او در صفحۀ فیس بوک تکت انتخابات امنیت و عدالت نوشته است: "با هر اقدام مداخله‌جویانه‌ای موسسات و سفارت‌خانه‌های خارجی در روند انتخابات، مردم افغانستان شک خواهند کرد که خارجی‌ها "در پی حل بحران نه، بلکه در تلاش خلق بحران استند".

او افزوده است: "اردو و نظامی را که برای دفاع از دموکراسی در افغانستان ایجاد کرده‌اید، نگذارید این نهادها برای سرکوب دموکراسی استفاده شوند."

این در حالی است که سفیر ایالات متحده در کابل گفته است که خود را در ستوه مردم افغانستان مبنی بر فقدان معلومات در مورد تصامیم انتخابات شریک می‌دانند و به کمیسیون مستقل انتخابات یادآوری میکند که اعتماد مردم بر کارآنان متکی بر شفافیت و حسابدهی است.

XS
SM
MD
LG