لینک های دسترسی

Breaking News

بولتن: جهان باید نگران ورود فزایندهٔ تروریست‌های بین المللی به افغانستان باشد


جان بولتن، مشاور پیشین امنیت ملی قصر سفید می‌گوید که پس تسلط گروه طالبان بر افغانستان، جهان باید نگران ورود فزایندهٔ تروریست‌های خارجی به افغانستان باشد.

آقای بولتن در مصاحبه با صدای امریکا گفت که پیش‌بینی‌های استخباراتی وجود دارد که گروه‌های تروریستی داعش و القاعده در حال سازماندهی مجدد در افغانستان استند و امریکا بیش از پیش در معرض خطر قرار گرفته است.

او افزود که طالبان باردیگر ثابت کردند که به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و حرف آنها ارزش کاغذی را ندارد که روی آن توافق می‌کنند. آقای بولتن گفت: "آنان واقعاً خطر به جهان ایجاد کرده و نه تنها سرکوب در افغانستان، که مطمیناً انجام می‌دهند، بلکه تهدید به منطقه و جهان می‌باشند."

این مقام ارشد پیشین امریکایی گفت که طالبان در توافقنامهٔ دوحه با امریکا تعهد کرده بودند که از تروریست‌ها جدا شوند و اجازه ندهند افغانستان دوباره به پناهگاه تروریست ها تبدیل شود؛ چیزییکه به گفتۀ وی هم اکنون در افغانستان اتفاق می‌افتد.

رهبران طالبان بارها گفته‌اند که با گروه‌های تروریستی رابطه نداشته و به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده کند.

اما جان بولتن استدلال می‌کند که کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در خانۀ یکی از رهبران طالبان، نشان‌دهندۀ رابطۀ نزدیک بین القاعده و طالبان است.

این در حالی است که ملا هبت‌الله آخندزاده، به تاریخ ششم جولای (۱۵ سرطان) نیز در پیامی به مناسبت فرارسیدن عید قربان به کشورهای همسایه و جهان اطمینان داد که از خاک افغانستان تهدیدی متوجه امنیت هیچ کشوری نخواهد شد و از همۀ کشورها نیز خواست که در امور داخلی افغانستان مداخله نکنند.

رهبر طالبان گفت: "ما به شمول امریکا با تمام جهان در یک چوکات، تعامل و تعهدات متقابل، مناسبات دپلوماتیک، اقتصادی و سیاسی حسنه و قوی می‌خواهیم و آن را به خیر تمام جهت‌ها می‌دانیم."

اما مشاور پیشین شورای امنیت ملی امریکا می‌گوید که طالبان به تعهدات خود در توافقنامهٔ دوحه عمل نکرده است. او گفت که طالبان در این توافقنامه تعهد کرده بودند که به حقوق بشر، حقوق زنان و تحصیل دختران احترام بگذارند، اما چنین نکرده اند و اکنون به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها مکاتب دخترانه متوسطه و لیسه را نیز باز نخواهند کرد.

اما طالبان می گویند که آنها به حقوق بشر همه افغان ها متعهد هستند، حقوق زنان و دختران را بر اساس شریعت اسلامی رعایت خواهند کرد و در حال حاضر روی طرحی کار می‌کنند تا مکاتب دخترانه را باز کنند.

این در حالی است که با وجود تاکید پیهم برای بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان، نورالله منیر، سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان، بار دیگر روز یکشنبه ۱۱ سپتمبر گفت که در مناطق دورافتاده مردم نمی‌خواهند که دختران ۱۶ سالۀ خود را به مکتب بفرستند.

آقای بولتن همچنین ابراز امیدواری کرد که جبههٔ مقاومت ملی دوباره حضور گسترده در داخل افغانستان پیدا کنند تا طالبان به چالش کشیده شوند.

به گفته‌ای آقای بولتن طالبان در یک سال حاکمیت خود حتا نتوانسته اند به اندازه‌ای دهه ۱۹۹۰ خود را استحکام ببخشند.

او افزود: "این بار برای شان مشکل‌تر بوده است. به باور من مردم افغانستان در طول ۲۰ سال گذشته تجارب متفاوتی ...داشته اند. فکر می کنم که عزم و اراده آنها برای تلاش جهت حصول مجدد آزادی هایی که داشتند، بسیار قوی است. "

XS
SM
MD
LG