لینک های دسترسی

Breaking News

جان کربی:‌ طراح اصلی حمله بر میدان هوایی کابل توسط طالبان کشته شده است


جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات استراتیژیک شورای امنیت ملی ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۲۵ اپریل (پنجم ثور) تایید کرد که طراح مظنون اصلی حمله بر میدان هوایی کابل توسط طالبان کشته شده است.

به تاریخ ۲۶ اگست ۲۰۲۱ و در جریان عملیات تخلیهٔ پر هرج و مرج نیروی‌های بین المللی به ایالات متحده از افغانستان، یک مهاجم انتحاری شاخهٔ خراسان داعش خود را در میان انبوهی از مردم که در عقب میدان هوایی بین المللی کابل صف کشیده بودند، منفجر کرد. در این حمله، دست کم ۱۷۰ غیرنظامی افغان و ۱۳ نظامی امریکایی کشته شدند. افزون بر آن، صد‌ها نفر در اثر این حمله‌ٔ‌ مرگبار زخمی شدند.

آقای کربی با نشر اعلامیه‌ای بدون ذکر نام این مهاجم داعش گفته است که ''وی در یک عملیات طالبان کشته شده که در سال جاری یکی دیگر از تلفات رهبری داعش می‌باشد."

او با اشاره به کشته شدن این عضو داشت که به گفتهٔ وی یکی از مقامات عمدهٔ شاخه خراسان داعش بود، اضافه کرد که این فرد در حملات متعدد مانند حمله بر میدان هوایی کابل به صورت مستقیم دخیل بود.

هماهنگ کننده ارتباطات استراتیژیک شورای امنیت ملی ایالات متحده گفت: ''ما به طالبان روشن ساخته ایم که مسوولیت آنان است تا اطمینان دهند که برای تروریست‌ها، القاعده و خراسان داعش، پناهگاه امن نمی‌دهند."

این مقام شورای امنیت قصر سفید علاوه کرد که ایالات متحده بر تعهد جو بایدن، رییس جمهور امریکا، عمل کرده و ظرفیت نظارتی‌اش را برای مقابله با تهدیدات بالقوه تروریستی در افغانستان، سوریه و سومالیا افزایش داده است.

کربی گفت:‌ ''رییس جمهور [بایدن] همه اقدامات لازم را برای محافظت از ایالات متحده و مردم آن کشور در برابر تهدیدات تروریستی در هر کجا که وجود داشته باشد، ادامه خواهد داد.''

به گفتهٔ کربی، شاخه‌ٔ خراسان داعش حتا قبل از خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان در اگست ۲۰۲۱، آرزوی حمله بر ایالات متحده را داشت. او گفت: "اما واضح است که توانایی این گروه تروریستی برای انجام این کار در دو سال گذشته چه به دلیل فشار جهانی ضد داعش، عملیات ضد تروریستی ایالات متحده و شرکای آن، و یا از کمپاین فشار خود طالبان، با شکست مواجه شده است.''

با آنهم این مقام ایالات متحده تاکید کرد که تهدید از داخل افغانستان در صدر اولویت‌ فعالیت‌های استخبارات و مبارزه با تروریزم ایالات متحده باقی خواهد ماند و امریکا به نظارت خود و مقابله با تهدید‌ها بر ضد منافع ایالات متحده ادامه می‌دهد.

وزارت دفاع ایالات متحده نیز کشته شدن طراح مظنون اصلی حمله بر میدان هوایی کابل را تایید کرده، اما گفته است که امریکا در کشتن این مقام داعش دخیل نبوده است.

مقامات امریکایی نه نام فرد مظنون کشته شده را ذکر کرده اند و نه مشخص کرده اند که این رهبر داعش خراسان چگونه کشته شده است. شماری از مقامات ایالات متحده گفته اند که افشای جزییات این موضوع می‌تواند در آینده فعالیت و توانایی ایالات متحده را در قسمت جمع‌آوری اطلاعات در منطقه به مخاطره بی‌اندازد.

روزنامهٔ واشنگتن پست از قول یکی از این مقامات گزارش داده است که کشته شدن این عضو کلیدی داعش نشاندهندهٔ‌ فشار ضد تروریستی است که شاخهٔ داعش خراسان در افغانستان فراتر از آن با آن مواجه است.

این مقام ایالات متحده همچنین گفته است: ''تروریست‌هایی مانند داعش که احتمالاََ خواهان آسیب رساندن به امریکایی‌ها استند'' با شرایطی بسیار چالش بر انگیزی مواجه استند.

در همین حال، روزنامهٔ نیویارک تایمز گزارش داده است که حکومت به رهبری بایدن با اعضای خانوادۀ نظامیان ایالات متحده که در حملۀ میدان هوایی کابل کشته شده بودند، تماس تیلفونی بر قرار کرده و آنان را از کشته شدن طراح مظنون اصلی حمله بر میدان هوایی کابل آگاه ساخته است.

نیویارک تایمز از قول مقامات امریکایی گزارش داده که تا حالا مشخص نیست که آیا طالبان به گونۀ مشخص طراح مظنون حمله بر میدان هوایی کابل را هدف قرار داده یا نامبرده در یکی از درگیری‌ها میان طالبان و تندروان شاخهٔ خراسان داعش کشته شده است.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژۀ پیشین ایالات متحده در امور مصالحهٔ‌ افغانستان، روز سه‌شنبه در تویتی بدون اشاره به کشته شدن طراح مظنون اصلی حمله بر میدان هوایی کابل گفته است که "تجربه دو سال گذشته بهتر از آن چیزی است که بسیاری انتظار داشتند- بدون تلفات جانی از سوی ایالات متحده و با صرفه‌جویی ۴۰ میلیارد دالری که سالانه برای جنگ در آنجا مصرف می کردیم."

خلیلزاد در این تویت نسبتاََ طولانی همچنین گفته است که "داعش-خراسان همچنان یک تهدید است و دیده شود که آیا طالبان می توانند آنها را از بین ببرند یا نه. طالبان با چالش هایی روبرو هستند. مثلا، افراط گرایان تاجیکستانی توانسته اند به افغانستان رفته و به داعش بپیوند.''

سه روز پس از حملهٔ مرگبار در میدان هوایی کابل، وزارت دفاع ایالات متحده گفت که به تاریخ حملهٔ ۲۹ اگست ۲۰۲۱ طیاره‌ بی سرنشین امریکا یک موتر شاخهٔ خراسان داعش را در کابل هدف قرار داد. اما سپس پنتاگون اعتراف کرد که در آن حمله ۱۰ غیرنظامی به شمول هفت کودک که همه اعضای یک خانواده بودند، کشته شدند.

حملهٔ انتحاری مرگبار در جریان روند تخلیه از افغانستان که با هرج و مرج توام بود، موجب انتقاد‌های شدید از ادارهٔ‌ جو بایدن شده است.

اما ادارهٔ جو بایدن به تاریخ ششم اپریل سال روان میلادی دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا، را مقصر خروج مرگبار و پر هرج و مرج ماه اگست ۲۰۲۱ از افغانستان دانست.

قصر سفید با نشر خلاصهٔ ۱۲ صفحه‌ای از نتایج به اصطلاح ارزیابی سیاست‌های ایالات متحده در قبال پایان دادن طولانی‌ترین جنگ این کشور، مسوولیت اندکی را در قبال اقدامات خود بر عهده گرفته و تاکید کرد که بایدن به دلیل تصمیم‌های ترمپ "شدیداً محدود" شده بود.

در گزارش قصر سفید آمده است: "گزینش‌های رییس جمهور بایدن برای چگونگی خروج از افغانستان به شدت تحت تاثیر شرایط ایجاد شده توسط سلف او [دونالد ترمپ] قرار داشت. وقتی بایدن تصدی ریاست جمهوری را گرفت طالبان در قوی‌ترین موقف خود پس از سال ۲۰۰۱ قرار داشتند و نزدیک به نیمی از کشور را تحت کنترول داشته و یا به چالش کشیده بودند."

خروج قوای امریکایی از افغانستان بر اساس توافقنامه‌ای صورت گرفته است که، در ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ و در زمان ریاست جمهوری دونالد ترمپ، میان امریکا و طالبان در قطر امضا شد. بر اساس این توافقنامه مهلت نهایی خروج قوای خارجی از افغانستان اول ماه می ۲۰۲۱ تعیین شده بود، اما رییس جمهور بایدن در ماه اپریل همان سال اعلام کرد که نظامیان امریکایی تا آخر ماه اگست از افغانستان بیرون می‌شوند.

XS
SM
MD
LG