لینک های دسترسی

Breaking News

ساپکو: ادغام مجدد ۸۰ هزار جنگجوی طالب پس از صلح دشوار و پرهزینه است


جان ساپکو، مفتش ویژۀ ایالات متحده برای بازسازی افغانستان گفته است که در صورت توافق صلح با طالبان، ادغام مجدد جنگجویان این گروه در جامعه افغانی روند بسیار دشوار و پر هزینه خواهد بود.

آقای ساپکو روز سه شنبه ۲۸ جنوری (هشتم دلو) در پاسخ به سوالات اعضای کانگرس امریکا گفت: "در گزارش‌ها در مورد تجربیات از ادغام مجدد جنگجویان پیشین معلومات داده ایم. نمی‌توانیم بگوییم که یک شبه ۸۰ هزار جنگجوی طالبان و خانواده‌های شان را به جامعه افغانی مدغم کنیم. باید پلانگذاری برای انجام این کار آغاز شود."

او رسیدن به توافق صلح با طالبان را "چالش‌ برانگیز" خواند و گفت که ثابت نگهداشتن چنین توافقی نیز دشوار خواهد بود.

جان ساپکو همچنین با تاکید بر نیازمندی افغانستان به کمک‌های جامعۀ جهانی پس از توافق صلح با طالبان گفت: "وضعیت نظامی هنوز هم [مانند] یک بن‌بست مرگبار است. اقتصاد افغانستان بیش از حد ضعیف است. فساد اوج گرفته است. تولید مواد مخدر در حال افزایش است."

نظارت از کمک ها

رییس اداره سرمفتش ایالات متحده تاکید کرد که کانگرس یا حکومت ایالات متحده نیاز دارد تا در مورد این که چه مقدار پول در بخش بازسازی در افغانستان مصرف خواهد شد و چگونه از آن نظارت صورت گیرد، تصمیم اتخاذ کنند. او گفت که نا امنی باعث شده است تا نظارت و ارزیابی مصارف دشوار باشد.

آقا ساپکو از نبود نظارت و ارزیابی کمک‌های ایالات متحده هشدار داد و گفت: "اگر چنین نشود، به این معنی است که تمامی این دالرها و یوروها را در چهارراه مسعود در کابل انبار کرده و به آتش می‌کشید."

عدم تحرک نیروهای افغان

جان ساپکو افزایش حملات "شورشیان" بر نیروهای افغان و امریکایی را ناشی از عدم تحرک اردو و پولیس افغانستان خواند. او افزود که حتا فرماندهان و مشاوران امریکایی نیز تایید می‌کنند که یگانه نیروی افغان که به خوبی عمل می‌کنند، نیروهای خاص یا کماندوهای افغان اند.

او افزود: "عدم تحرک نیروهای افغان باعث می‌شود که طالبان آنان را مورد حمله قرار داده و از بین ببرند."

این در حالی است که وزارت دفاع افغانستان ادعا می‌کند که نیروهای افغان از حالت دفاعی خارج شده و تهاجمی عمل می‌کنند.

آقای ساپکو گفت که بر اساس نگرانی های موجود طالبان سازمان یک پارچه نیست و در کنار آن داعش و سایر گروه های تروریستی در افغانستان فعالیت دارد و حتی اگر توافق صلح صورت گیرد، برای رسیدگی به این گروه و سایر گروه های مسلح غیر مسوول، به نیروهای قوی افغان نیاز است.

XS
SM
MD
LG