لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید بر آتش‌بس فوری در نشست افغانستان، ترکیه و پاکستان


وزرای خارجه افغانستان، ترکیه و پاکستان، در جریان یک نشست سه‌جانبه، به نیاز فوری برای برقراری آتش‌بش در افغانستان تاکید کردند.

درین نشست سه‌جانبه، وزرای خارجه سه کشور از تمام جناح‌ها، به ویژه طالبان خواستند تا تعهدات شان را برای رسیدن به یک توافق همه‌شمول که بتواند به یک صلح پایدار در افغانستان منجر شود، تجدید کنند. .

این نشست پس از آن برگزار می‌شود که ترکیه اعلام کرد نشست استانبول در مورد صلح افغانستان، که قرار بود به تاریخ ۲۴ ماه اپریل برگزار شود، برای پس از عید رمضان به تعویق افتاده است.

در اعلامیه‌ای که پس از نشست وزرای خارجه منتشر شده، آمده است که تصمیم برای به تعویق انداختن نشست استانبول پس از مذاکره با تمام جناح‌ها گرفته شده تا زمینه برای " پیشرفت معنادار " در زمینهٔ تامین صلح در افغانستان فراهم شود.

محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان که برای شرکت در این نشست به استانبول رفته بود، به دلیل مبتلا شدن به کروناویروس، به گونهٔ آنلاین در این نشست حضور یافت.

در این بیانیه همچنین به تلاش های ترکیه، قطر و سازمان ملل متحده اشاره شده و خواسته شده تا جلسه‌ای به "سطح بالا" در استانبول برای پیشرفت مذاکرات صلح افغانستان برگزار شود.

اخیراً ترکیه به عنوان یکی از میانجی‌های کلیدی برای پایان دادن به جنگ افغانستان مطرح بوده است. نشست استانبول که بسیاری از مقامات از آن به عنوان یک فرصت سرنوشت‌ساز نام برده اند، قرار بود همین هفته برگزار شود.

اما گروه طالبان اعلام کردند که اگر برگزاری این کنفرانس به تعویق نیفتد، حاضر به اشتراک در آن نیستند.

تاخیر در برگزاری نشست استانبول در حالی صورت می‌گیرد که امریکا و ناتو در حال بیرون کردن سربازان‌ شان از افغانستان اند.

طالبان هشدار دادند که پس از اول ماه می (تاریخی که براساس توافق قبلی باید تمام سربازان خارجی از افغانستان بیرون می‌شدند)، خشونت‌ها را بیشتر خواهند کرد.

مسالۀ افزایش خشونت‌ها در نشست سه‌جانبه وزرای خارجه افغانستان، ترکیه و پاکستان نیز مطرح شده و نسبت به تلفات غیرنظامیان، و حملات هدفمند به فعالان سیاسی و مدنی، خبرنگاران و فعالان حقوق بشر، ابراز تاسف شده است.

XS
SM
MD
LG