لینک های دسترسی

Breaking News

قوای مشترک غرب افریقا: بیش از ۱۰۰ 'شورشی اسلامگرا' در چند هفته کشته شدند


شماری از نظامیان نایجریا
شماری از نظامیان نایجریا

نظامیان نایجریا، نایجر و کامرون روز یکشنبه ۱۷ اپریل (۲۸ حمل) اعلام کردند که در چند هفتهٔ گذشته با تشدید حملات زمینی و هوایی در منطقه جهیل چاد، بیش از ۱۰۰ شورشی اسلامگرا از جمله ۱۰ فرمانده کشته شده اند.

جنگجویان بوکوحرام و گروه دولت اسلامی در غرب افریقا که شاخهٔ انشعابی گروه بوکوحرام است، از بیش از یک دهه به این‌سو بر ضد اردوی نایجریا درگیر جنگ بوده اند و این منازعه تا اندازهٔ به کشورهای همسایه نیز گسترش یافته است.‌

خبرگزاری رویترز از قول محمد داول، سخنگوی گروه کاری قوای مشترک چند ملیتی در غرب افریقا،‌ گزارش داده است که نیروهای آنان در "اعماق مناطقی تحت کنترول شورشیان" هجوم بردند و مقادیری از تسلیحات و مواد مخدر نیز به دست این نیروها افتاده است.

سخنگوی گروه کاری قوای مشترک چند ملیتی در مورد کشته‌شدن نیروهای مشترک این کشورهای افریقایی غربی نیز چیزی بیان نکرد، اما گفت که در جریان این عملیات، ۱۸ سرباز زخمی شده اند.

فعالیت‌های مسلحانهٔ شورشیان اسلامگرا بیشتر در شمال‌شرق نایجریا متمرکز بوده است. از سال ۲۰۰۹ میلادی به این‌سو بیش از ۳۶هزار نفر در اثر درگیری‌ها در شمال‌شرق نایجریا کشته و بیش ۲.۳ میلیون نفر از خانه‌های شان بیجاشده اند و اکثر آنان در کمپ‌های بی‌جا شدگان داخلی به سر می‌برند.

عملیات قوای نایجریا پس از آن تقویت شد که ایالات متحده اخیراََ فروش نزدیک به یک میلیارد دالر تسلیحات نظامی را برای این کشور تصویب کرد.

پس از آنکه ابوبکر شیکاو، رهبر بوکوحرام به تاریخ ۱۹ می ۲۰۲۱ توسط گروه رقیب آن،‌گروه دولت اسلامی در غرب افریقا کشته شد، گروه بوکوحرام تضعیف شده است.

حکومت نایجریا گفته است که پس از کشته شدن شیکاو، از سال گذشته به این‌سو،‌ هزاران جنگجوی بوکوحرام همراه با اعضای خانواده‌های شان تسلیم شده اند.

XS
SM
MD
LG