لینک های دسترسی

Breaking News

 جوسپ بوریل:‌ مذاکرات غیر مستقیم امریکا و ایران از سرگرفته می شود


جوسپ بوریل، رییس پالیسی خارجی اتحادیهٔ اروپا، وحسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه، ایران، در تهران
جوسپ بوریل، رییس پالیسی خارجی اتحادیهٔ اروپا، وحسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه، ایران، در تهران

جوسپ بوریل، رییس پالیسی خارجی اتحادیهٔ اروپا، روز شنبه ۲۵ جون (چهارم سرطان) گفت که ایران توافق کرده است تا در روزهای آینده مذاکرات احیای توافق هسته‌ای را با ایالات متحده از سر بگیرد.

بوریل پس از ملاقات اش با حسین امیرعبداللهیان،‌ وزیر خارجهٔ ایران، در تهران پایتخت آن کشور، در سه تویت جداگانه گفته است که "در ملاقات با امیر عبداللهیان،‌ ما برای از سرگیری مذاکرات میان ایران و ایالات متحده در روز های آینده توافق کردیم." به گفتهٔ این مقام ارشد اتحادیهٔ اروپا، مذاکرات پیشرو توسط تیم اش تسهیل شده است تا مسایل عمدهٔ احیای توافق هسته‌ای ایران، حل گردد.

بوریل همچنین گفت:‌ "روابط دوجانبهٔ ما [ایران و اتحادیهٔ اروپا] از پتانسیل زیادی برخوردار است،‌ اما بدون توافق هسته‌ای ایران نمی توانیم روابط خود را به گونهٔ‌ کامل توسعه دهیم."

به گفتهٔ این مقام ارشد اتحادیهٔ اروپا، مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران در ویانا، پایتخت اتریش، از سه ماه به این سو،‌ متوقف بوده است و نیاز است همین حال از سرگرفته شود.

این مقام ارشد اتحادیهٔ اروپا در یک تویت جداگانه گفته است که در سفرش به تهران یک هدف عمده را دنبال می کند و آن اینکه مذاکرات احیای توافق هسته‌ای به اسرع وقت از سر گرفته شود.

امیرعبداللهیان نیز ساعاتی بعد در یک کنفرانس خبری مشترک با بوریل گفت که ایران آمادگی دارد تا در روزهای آینده مذاکرات ویانا را ازسر بگیرد. او همچنین گفتگوهای خود با بوریل را "مفصل، دقیق و عمیق" خواند.

ایران و ایالات متحده تقریباََ از یک سال به این‌سو در ویانا، پایتخت اتریش، در مذاکرات غیرمستقیم دخیل بوده اند تا توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهان— ایالات متحده، روسیه، بریتانیا، چین، فرانسه و آلمان—احیا شود.

دونالد ترمپ،‌ رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در ماه می ۲۰۱۸ میلادی به طور یک‌جانبه از این توافق بیرون شد و به تدریج تعزیرات شدید اقتصادی را بر ایران وضع کرد.

به تعقیب آن، ایران نیز از تعهدات توافق هسته‌ای خود را عقب کشید و غنی سازی یورانیم را از سر گرفت.

حال که مذاکرات مستقیم ایران با قدرت‌های عضو توافق هسته‌ای و مذاکرات غیر مستقیم با ایالات متحده متوقف شده است، جناح های دخیل در این گفتگو ها یکدیگر را متهم می‌کنند که در قسمت تصمیم‌گیری‌های لازم سیاسی برای مسایل حل ناشده، ناکام مانده اند.

XS
SM
MD
LG