لینک های دسترسی

Breaking News

گزارش: ۲۰۲۳ مرگبارترین سال در یک دههٔ گذشته برای ژورنالستان بود


معترضین در فرانسه اسامی و تصاویر برخی از خبرنگاران کشته شده در جنگ اسراییل و حماس را حمل می‌کنند.
معترضین در فرانسه اسامی و تصاویر برخی از خبرنگاران کشته شده در جنگ اسراییل و حماس را حمل می‌کنند.

کمیتهٔ حفاظت از ژورنالستان روز پنجشنبه ۱۵ فبروری (۲۶ دلو) اعلام کرد که ۷۷ تن از ۹۹ ژورنالست کشته شده در سال ۲۰۲۳، در جنگ اسراییل و حماس جان باختند و افزود که ۱۲ ماه گذشته مرگبارترین ماه‌ها برای رسانه‌ها در تقریباً یک دههٔ گذشته بوده است.

کمیتهٔ حفاظت از ژورنالستان گفته است که اگر مرگ ومیر در غزه، اسراییل و لبنان نمی‌بود، کشتار ژ‌ورنالستان نسبت به سال‌های گذشته در سطح جهان کاهش می‌یافت.

به گفتهٔ این کمیته که از سال ۱۹۹۲ به اینسو تلفات ژورنالستان را در جهان پیگیری می‌کند، این رقم بلندترین میزان مرگ ژورنالستان از سال ۲۰۱۵ بوده و نسبت به آمار سال ۲۰۲۲، ۴۴ در صد افزایش را نشان می‌دهد.

بر بنیاد این گزارش بیشترین تلفات را ژورنالستان فلسطینی متحمل شده اند. بر اساس گزارش کمیتهٔ حمایت از ژورنالستان از جمع ۷۷ خبرنگار کشته شده، دو نفر اسراییلی و سه نفر دیگر لبنانی بوده اند.

جودی گینسبرگ، رییس کمیتهٔ حمایت از ژورنالستان گفت: "ژورنالستان در غزه در خط مقدم جبهه مرگ را متحمل می‌شوند."

گینسبرگ افزود: "ضایعه بزرگی که ژورنالستان فلسطینی در این جنگ متحمل شده اند، تاثیرات درازمدت را بر خبرنگاری نه تنها در قلمرو فلسطینی بلکه برای منطقه و فراتر از آن خواهد داشت. هر ژورنالستی که کشته می‌شود، ضربه‌ای بیشتر به درک ما از جهان است."

این در حالی است که سازمان آزادی مطبوعات مستقر در نیویورک اعلام کرد که تعداد خبرنگاران کشته شده در درگیری غزه به ۸۵ نفر افزایش یافته است.

کمیتهٔ حفاظت از ژورنالستان پیش از این "آزار و شکنجه" ژورنالستان توسط نیروهای اسراییلی را محکوم کرده بود و گفته بود که در حال بررسی این موضوع است که آیا ده‌ها خبرنگار در غزه عمداً توسط سربازان اسراییلی هدف قرار گرفته اند یا خیر، که در صورت ثابت شدن آن "جنایت جنگی" محسوب می شود.

شریف منصور، هماهنگ کنندهٔ برنامه شرق میانه و جنوب افریقا در کمیتهٔ حفاظت از ژورنالستان در ماه دسمبر گفت: "جنگ اسراییل-حماس بیش از هر وقت دیگر، خطرناک‌ترین وضعیت برای ژورنالستان بوده است."

منصور اضافه کرد: "اردوی اسراییل در ده هفته آن تعداد ژورنالست را کشته است که هیچ اردویی در طول یک سال به این تعداد ژورنالست را نکشته است. با کشته شدن هر ژورنالست، مستندسازی جنگ و درک آن دشوارتر می‌شود."

اردوی اسراییل پیش از این در بیانیه‌ای گفته بود که هرگز ژورنالستان را عمداً هدف نگرفته و نخواهد گرفت، اما مقام‌های نظامی اسراییل پیش از این به خبرگزاری‌های رویترز و فرانس‌پرس گفته بودند که مصوونیت ژورنالستانی را که در غزه فعالیت دارند، تضمین کرده نمی‌تواند.

براساس این گزارش بیشترین کاهش در مرگ و میر ژورنالستان در اوکراین و مکسیکو به ثبت رسیده است که هر دو از ۱۳ نفر به دو نفر رسیده اند.

اما باوجود آنهم کمیتهٔ حفاظت از ژورنالستان هشدار داده است که مکسیکو، فیلیپین و سومالیا، " از مرگبارترین کشورهای جهان برای مطبوعات" است.

این کمیته هشدار داده است: "با تشدید اوضاع، سازمان‌های دولتی بر خبرنگاران و مدافعان حقوق جاسوسی می‌کنند و تعداد قابل توجهی از ژورنالستان مجبور شده‌اند خانه‌های خود و حرفه‌ خود را به دلیل خشونت ترک کنند."

پیش از این ریکارد بلندترین میزان تلفات ژورنالستان را عراق داشت که در سال ۲۰۰۶ میلادی ۵۶ ژورنالست در آن کشور کشته شد و ۴۸ نفر آنان به خاطر کار خبرنگاری شان هدف قرار گرفتند.

گروه

XS
SM
MD
LG