لینک های دسترسی

Breaking News

مقارنهٔ مشتری و زحل پس از ۸۰۰ سال


در نخستین شب زمستان امسال، سیاره مشتری و زحل آنقدر به یکدیگر نزدیک خواهند شد که مانند سیاره‌های دوگانه به نظر خواهند آمد. این پدیده نادر که "مقارنه" نامیده می‌شود، حدود ۸۰۰ سال پیش رخ داده بود.

ستاره شناسان می گویند مقارنه بین دو سیاره منظومه شمسی یک پدیدهٔ نادر نیست. مشتری در هر ۲۰ سال یک‌بار از ماورای همسایه خود زحل عبور می کند.

اما مقارنه‌ای مشتری و زحل این‌بار از دیدگاه ما تقریباً یک پنجم عرض ماه کامل فاصله خواهند داشت و اندکی پس از غروب خورشید، در صورتی که آسمان صاف باشد، باید به راحتی در سراسر جهان قابل مشاهده باشد.

دیوید وینتراب، استاد علم نجوم پوهنتون وندربلت می‌گوید: "آنچه نادر است، اتفاق افتادن این مقارنهٔ نزدیک در آسمان شب ما است. من فکر می کنم این عادلانه است که بگوییم چنین اتفاقی ممکن است فقط یک بار در طول زندگی هر شخص رخ دهد."

در آخرین مقارنه در سال ۱۶۲۳ میلادی، مشتری و زحل آنقدر به خورشید نزدیک بودند که مشاهده آن دشوار بود. اما علاقمندان، اینبار دید واضح‌تری از این واقعه آسمانی خواهند داشت.

آخرین مقارنهٔ این دو سیاره بزرگ که مانند مقارنهٔ امسال نزدیک بود در سال ۱۲۲۶ رخ داده بود.

نزدیکی این دو سیاره از هم اکنون نیز در آسمان قابل مشاهده است و برای سه هفته آینده می‌توانید هر عصر نزدیک و نزدیک‌تر شدن این دو سیاره را در آسمان تماشا کنید. اما بهترین زمان برای مشاهده نزدیکی این دو سیاره تاریخ ۲۱ دسمبر است.

برای دیدن این پدیده نادر روز دوشنبه بعد از غروب آفتاب قسمت جنوب غرب آسمان را مشاهده کنید. زحل دقیقا در شرق مشتری ظاهر می‌شود و بر خلاف ستاره‌ها که حالت چشمک‌زدن دارند، هر دو سیاره روشنایی پایداری را نشان می‌دهند.

گرچه ممکن این دو سیاره از دید ناظران زمینی نزدیک به نظر برسند اما آن‌ها ۷۳۰ میلیون کیلومتر از هم فاصله خواهند داشت. و زمین حدود ۸۹۰ میلیون کیلومتر از مشتری فاصله خواهد داشت.

اگر از تلسکوپ استفاده کنید نه تنها می‌توانید حلقه های زحل بلکه بعضی از مهتاب های روشن شانرا نیز تماشا کنید.

اگر این رویداد را از دست دادید باید تا ۱۵ مارچ ۲۰۸۰ صبر کنید.

XS
SM
MD
LG