لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان دیدبان حقوق بشر را به شایعه پراگنی متهم کرد


حکومت افغانستان دیدبان حقوق بشر را با شایعه پراگنی متهم کرده می گوید که خبر گنجانیدن سنگسار به حیث جزا در قانون جزایی افغانستان نادرست است.

سید یوسف حلیم، معین وزارت عدلیۀ افغانستان به رادیو آشنا گفت که ارگان های عدلی و قضایی تلاش دارند تمام قوانین جزای افغانستان را منسجم و یکپارچه سازند.

آقای حلیم به گزارش دیدبان حقوق بشر پرداخته گفت "موضوع شامل ساختن سنگسار تا هنوز مطرح نشده است."

این در حالی است که دیدبان حقوق بشر، سازمان مدافع حقوق بشر مستقر در نیویارک گفته است که یک کمیتۀ به رهبری وزارت عدلیه روی این قانون کار می کند و این نهاد پیشنویس آنرا دریافت کرده است.

همزمان با این روح الله قاری زاده، عضو کمیتۀ به رهبری وزارت عدلیه به آژانس خبری رویترز گفته است که آنها روی این پشنهاد کار می کنند که در موجودیت چهار شاهد می تواند، جزای سنگسار را به زنان و مردانی حکم کند که محکوم به داشتن روابط جنسی خارج از ازدواج شوند.

شرعی یا تکان دهنده؟

بر اساس شریعت اسلامی، هر فرد متاهل که روابط غیرمشروع (خارج از ازدواج) جنسی با فرد دیگری برقرار سازد پس از تایید چهار شاهد و ارایه دیگر شواهد، باید سنگسار شوند.

قانون اساسی افغانستان شریعت اسلامی را منبع اول و اساسی تقنین تعیین کرده است. همچنان در مادۀ نخست قانون جزای افغانستان آمده است که " این قانون جرایم و جزاهای تعزیری را تنظیم می نماید، مرتکب جرایم حدود، قصاص و دیت مطابق احکام فقه حنفی شریعت اسلام مجازات می گردد".

دیدبان حقوق بشر اما شامل ساختن سنگسار در قانون جزای افغانستان را تکان دهنده خوانده است.

احمد شجاع، یکی از مسئولین دیدبان حقوب بشر در کابل به رادیو آشنا گفت که مقامهای حکومتی "به صراحت و وضاحت بگویند که اگر چنین پیشنهادی (تعیین جزای سنگسار) هم صورت گرفته، این پیشنهاد را نفی می کنند و هیچ وقت چنین چیزی به قانون جزای افغانستان نپیوندد."

دیدبان حقوق بشر همچنان از کشورهای کمک دهنده به افغانستان خواسته است تا جلو تسوید و تصویب مجازات سنگسار در قانون جزای افغانستان را بگیرند.

تیرباران دو جوان

درخواست دیدبان حقوق بشر برای رد مجازات سنگسار در حالی به میان می آید که در یک رویدادی در ولایت بغلان یک مرد و دختر جوان به جرم فرار از منزل، تیرباران شدند.

گفته می شود این دو بر اساس فیصله بزرگان قوم درمنطقه احمدزی ولسوالی دهنه غوری با شلیک گلوله، کشته شدند.

وزارت داخله افغانستان گفته است به پولیس در ولایت بغلان دستور داده است تا این قضیه را بررسی کند.
XS
SM
MD
LG