لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی دیدبان حقوق بشر از وضعیت دختری که عضو طالبان را به تجاوز جنسی متهم کرد


Saeed Khosti and Elaha
Saeed Khosti and Elaha

سازمان دیدبان حقوق بشر با ابراز نگرانی از وضعیت الهه دلاورزی که با نشر ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی قاری سعید خوستی، سخنگوی پیشین وزارت داخلۀ طالبان را متهم به تجاوز جنسی و شکنجه کرده است، از دپلومات‌ها در کابل خواسته است تا در مورد محل بود و باش و سلامتی این زن جوان افغان پرس و جو کنند.

الهه با نشر چندین ویدیو در رسانه‌های اجتماعی مدعی شده است که در ماه دلو سال گذشته، پس از تجاوز جنسی در "ادارۀ استخبارات حکومت طالبان" سعید خوستی، او را به زور و جبر به نکاح خود درآورده است.

این خانم افزوده است: "من بسیار لت و کوب شدم، در آنجا (ادارۀ استخبارات طالبان) بالایم تجاوز شد، من نمی‌دانستم که چه کنم و آن‌ها از من فلم گرفتند. سعید خوستی از من فلم گرفت، و بعداً من را تهدید کرد که آن را نشر می‌کنم و من را به کارهای بسیار زشت وادار می‌کرد."

این دختر همچنان مدعی است که هنگامیکه می‌خواست به پاکستان فرار کند، در کمیساری تورخم بازداشت و دوباره به زندان ادارۀ استخبارات طالبان در کابل منتقل شد. الهه در یکی از پیام‌های ویدیویی گفته است: "بعد از نشر این ویدیو شاید من را هیچ کسی نبیند. شاید من بمیرم، اما از هزار بار مردن کرده، یک بار مردن خوب است."

ساعاتی پس از نشر این ویدیوها، سعید خوستی در چندین تویت به ادعای الهه واکنش نشان داد. خوستی نوشته است: "شش ماه قبل با دختری که الهه نام دارد به خواست خودش ازدواج کردم، بعد از آن دیدم که در عقیدۀ خود مشکل دارد. تلاش کردم که از راه نصحیت و بحث، مشکل عقاید آن حل شود، اما نتیجه نداد."

آقای خوستی همچنان خانم الهه را متهم به توهین به مقدسات کرده که به گفتۀ وی در این باره ثبوت نیز در اختیار دارد. این عضو طالبان شکنجه و لت و کوب این دانشجوی دختر را رد کرده و افزوده است که در حال حاضر، او را "طلاق" داده است. خوستی همچنان گفته است که از این "نکاح ناسنجیده" پیشمان است و به همین دلیل از "طالبان و مردم افغانستان" معذرت می‌خواهد.

دیدبان حقوق بشر همچنین گفته است که به تاریخ ۳۱ اگست در یک تویتر منسوب به محکمۀ طالبان نگاشته شده است که الهه به اتهام "بدنام کردن" خوستی بازداشت شده است.

واکنش دیدبان حقوق بشر که با هشتگ عدالت برای الهه (#JusticeForElaha) آغاز شده است، از ایستادگی و مبارزۀ زنان افغان در برای نقض حقوق بشری شان از سوی طالبان تمجید کرده و گفته است که آنان با شجاعت خارق العاده تمام ابزار دست داشتۀ شان را به کار می‌بندند، اما به گفتۀ این نهاد برای ایستادگی در کنار زنان افغان کار بیشتری انجام شود.

دیدبان حقوق بشر گفته است: "کشورهای عضو شورای حقوق بشر ملل متحد باید بر علاوۀ تیم‌های کوچکی که هم اکنون گزارش ویژۀ حقوق بشر برای افغانستان را همکاری می‌کنند، با گماشتن ناظران مستقل و متخصص در زمینۀ حقوق بشر، گزارش‌های [نقض حقوق بشری] در افغانستان را تحقیق کرده و از تطبیق عدالت به این تخطی‌ها مطمین شوند. آنوقت خواهیم دانست که چقدر الهۀ دیگر در آنجا [افغانستان] وجود دارد."

با اشاره به قضیۀ الهه، دیدبان حقوق بشر گفته است که پرسش اینجا است که چقدر از قضایای این چنینی، ناشنیده و گزارش نشده باقی می‌‎ماند. این نهاد حقوق بشری گفته است: "زمانیکه طالبان در اگست ۲۰۲۱ قدرت را در افغانستان در دست گرفتند، به گونۀ سیستماتیک ساختارهایی را از بین بردند که برای مبارزه با خشونت علیه زنان و دختران ایجاد شده بود."

بر بنیاد گزارش دیدبان حقوق بشر، حکومت طالبان افزون بر انحلال وزارت امور زنان، خانه‌های امن زنان، برنامه‌های مساعدتی حقوقی برای زنان و دختران و سارنوالی‌ها و محاکم ویژه برای رسیدگی به قضایای خشونت علیه زنان در نظام عدلی و قضایی افغانستان را از بین برده اند.

پس از رسانه‌ای شدن قضیۀ الهه، کمپاینی به حمایت از وی با هشتگ عدالت برای الهه (#JusticeForElaha) در رسانه‌های اجتماعی راه اندازی شده است.

XS
SM
MD
LG