لینک های دسترسی

Breaking News

زندگی رقت‌بار معتادان در سرمای زمستان کابل


زیر پل سوخته، در غرب شهر کابل، پناه‌گاه معتادانی است که از خانه‌های خود رانده شده اند و جای دیگری نیز برای اقامت ندارند. ولی بسر کردن در این محل، در سرمای زمستان کابل طاقت‌فرساست. آنان برای گرم کردن خود پلاستیک، کارتن و کاغذ را آتش می دهند اما سرمای کابل جانسوزتر از آن است که بشود با آتش زدن چند خریطه پلاستیک و کاغذ از آن در امان ماند.

احمد شاه ۲۳ ساله که سه سال است بر اثر اعتیاد شب و روزش را در اطراف پل سوخته می گذراند، به صدای امریکا گفت: "برای اینکه سردی هوا را تحمل کنم، مواد استفاده میکنم و بعد از نشئگی سرما را حس نمی کنم."

احمد شاه می‌ گوید که سال‌های قبل در هوای سرد زمستان هر شب یک یا دو نفر از معتادان در پل سوخته جانهایشان را از دست می‌دادند و صبح کارمندان شاروالی جنازه‌های آنها را جمع می‌کردند.

محمد شریف 35 ساله که در ایران معتاد شده به صدای امریکا گفت که ۱۸ سال پیش معتاد شده و تقریبا یک و نیم سال است که به پل سوخته آمده و شاهد مرگ معتادان در زیر پل سوخته در هوای سرد بوده است.

از محمد شریف پرسیدم که در هوای سرد زمستان چگونه کنار خیابان می‌خوابد؟ او به بسته‌ای از پلاستیک که در کنارش گذاشته بود اشاره کرد و گفت که شب ها، خود را بین اینها می‌پیچم و می‌خوابم. او افزود "چاره‌‌ای ندارم، هر رقم شده تحمل می‌کنم."

او می‌گوید روزها بوتل‌های آب معدنی، پیپسی و پلاستیک جمع می‌کند، آنها را می‌فروشد و مواد مخدر می‌خرد. شب نیز برای اینکه گرم شود، پلاستیک و کاغذ را آتش می‌زند و اگر مواد مخدر داشته باشد، مصرف می کند تا بتواند بخوابد.

بازگشت از کمپ ترک اعتیاد به پل سوخته

وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان بارها معتادان را از اطراف پل سوخته جمع کرده و آنها را به کمپ‌های ترک اعتیاد انتقال داده است.

اما شماری از معتادان به دلیل طرد شدن از سوی خانواده‌های شان، پس از بیرون شدن از کمپ ترک اعتیاد، دوباره به پل سوخته آمده‌ و استفاده از مواد مخدر را از سر گرفته اند.

محمد شریف یکی از معتادانی است که از کمپ ترک اعتیاد دوباره به پل سوخته آمده و استفاده از مواد مخدر را دوباره شروع کرده است.

او می‌گوید که داکتران در یکی از کمپ‌های ترک اعتیاد در کابل او را تداوی کردند و حالش خوب شد، اما وقتی که از آنجا رخصت شد، هیچ کسی را نداشت که خانه‌اش برود و مجبور شد که به پل سوخته بیاید.

در دسترس بودن مواد مخدر نیز یکی از عواملی بازگشت دوباره معتادان به استفاده از مواد مخدر است. وزارت صحت عامه افغانستان در سال‌های گذشته اعلام کرده بود که به دلیل در دسترس بودن مواد مخدر، حدود 60 درصد از معتادان پس از رخصت شدن از مراکز ترک اعتیاد، دوباره به استفاده از مواد مخدر روی می‌آورند.

مراکز ترک اعتیاد در کابل

یکی از بزرگترین مراکز ترک اعتیاد در کابل، یک پایگاه سابق نظامیان امریکایی به نام کمپ "فینکس" است. نیروهای امریکایی این کمپ را در سال ۲۰۰۳ ایجاد کرده بودند، اما بعد از اینکه شمار نیروهای خارجی در افغانستان کاهش یافت، این کمپ به دستور اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان به محل اسکان، درمان و آموزش حرفوی معتادان تبدیل شد.

داکتر محمد ناصر شریفی، رییس کاهش تقاضا به مواد مخدر در وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می‌گوید که این مرکز برای تداوی معتادان بی‌سرپناه ساخته شده است.

به گفته داکتر شریفی، این مرکز ظرفیت اسکان یک هزار معتاد را به صورت همزمان دارد و معتادان از سطح شهر جمع‌آوری و به این مرکز انتقال داده می‌شوند.

داکتر شریفی می‌گوید که بر اساس بررسی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان، در حدود ۳.۵ میلیون نفر در کشور حداقل یکبار از مواد مخدر استفاده کرده ‌اند که ۱.۵ میلیون آنها معتاد به مواد مخدر هستند و نیاز به تداوی دارند.

XS
SM
MD
LG