لینک های دسترسی

Breaking News

مشکلات خدمات پستی در کابل؛ شهری بدون آدرس


روح الله پُست رسانی است که کوچه به کوچه و خانه به خانه دنبال نشانی ای می گردد تا بسته ای را که از خارج رسیده است، به صاحبش برساند.

او سرانجام بدون این که نشانی را بیابد دوباره راهی دفتر کارش می شود.

روح‌الله به صدای امریکا گفت: "اکثر پُست هایی که میایند نشانی شان خیلی نامشخص اند و ما در دریافت آدرس به مشکل مواجه می شویم. از ۱۰۰ فیصد حدود ۲۰ فیصد پست ها به خاطر نبود آدرس مسترد می شوند."

به گفته وی اگر نشانی یک پُست دقیق باشد می تواند در ۲۴ ساعت آن را انتقال دهد، ولی اگر پُست مشکل آدرس داشته باشد، رسیدن آن به مقصد می‌تواند تا ۲ روز زمان بگیرد.

در همین حال محمد رامش حکیمی پست رسانی جوان و تازه کاری است که از عدم شماره‌گذاری درست کوچه ها و خانه ها و نبود وسایل انتقال شکایت دارد.

رامش می‌گوید: "ما تا سه بار به خاطر جستجوی یک نشانی به ساحه می رویم، اگر نشانی پیدا نشد پاکت را مسترد می کنیم."

وی می گوید که برای رساندن بسته ها، از بایسکل استفاده می کند، ولی برخی اوقات بسته ها سنگین است و انتقال آن توسط بایسکل امکان پذیر نیست.

محمد شریف فایض، مدیر عمومی خدمات عصری ریاست افغان پست می گوید که نبود آدرس بزرگترین چالش است. او می گوید که اگرچه این مشکل در کابل تا اندازه ی رفع شده، اما در ولایات و ولسوالی های دور دست مشکلات زیاد است.

در همین حال احمد وحید ویس، رییس افغان پُست به صدای امریکا گفت: "چالشی که در راستای خدمات پستی وجود دارد نبود کد پستی و نبود آدرس مشخص است. ما با شاروالی کار می کنیم ۱۷ ناحیه جی پی اس شده است. هر ناحیه هر منطقه و اداره های دولتی با کد پستی ده رقمی ثبت اند. این سهولت تا حدی به وجود آمده است."

در افغانستان ۴۶۳ پسته خانه وجود دارد که از جمله ۲۰ پسته خانه در شهر کابل فعال است. به گفته این مسوول عنقریب ۱۶ پسته خانه از طریق فایبر نوری به همدیگر وصل خواهد شد.

آقای ویس افزود که در راستای رسانیدن بسته ها به ولایات اکثرآ با کمین مخالفین و دزدها نیز روبرو بوده اند.

در همین حال نرگس مومند حسنزی، سخنگوی شهرداری کابل می گوید که کار پروژه نام گذاری کوچه ها و شماره بندی خانه ها از سال گذشته از ناحیه اول شهر کابل آغاز شده است و تا کنون در دیگر نواحی ادامه دارد.

او افزود:"کار ناحیه اول در کل تمام شده است و تا یک ماه دیگر نام ها در جاهای مشخص نصب خواهد شد . هر چند در نواحی با مشکلات زیادی روبرو می شویم، اما در این اواخر همراهی مردم با ما بیشتر شده است."

خانم مومند افزود :"یگانه چالش ما خانه های غیر پلانی است و این سبب شده است تا نتوانیم یک رقم درست از این که چه تعداد خانه در سطح شهر کابل وجود دارد، داشته باشیم. وقتی این پروسه ختم شود برای ما روشن خواهد شد که در سطح شهر کابل چه تعداد خانه وجود دارد."

شهر کابل ۲۲ ناحیه دارد، اما ۱۵ ناحیه در برنامه نام گذاری در الویت قرار گرفته است و بعد در ناحیه های دیگر نیز کار نام گذاری آغاز خواهد شد.

XS
SM
MD
LG