لینک های دسترسی

Breaking News

محقق: انحصارطلبی ها و حق کــُشی ها روز به روز بیشتر میشود


محمد محقق، معاون دوم عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت وحدت ملی افغانستان، با برگشت از ترکیه، خواسته های مشخصی را مطرح ساخته و به حکومت هشدار داده که اگر به این خواسته ها توجه صورت نگیرد، صدا هایی بلند خواهد شد که به گفتۀ او در عرصۀ سیاسی "کـُل دنیا یک تکان خواهد خورد".

با آن که آقای محقق این نکته را امروز واضحاً در ولایت بلخ ابراز داشت (فایل صوتی در آخر مطلب)، اما بعداً در مصاحبه با تلویزیون آشنا صدای امریکا از این گفته اش انکار کرد و گفت که نمیداند کی چنین نقل قولی از او کرده است. وی در مصاحبه اش افزود: "این که - جهان تکان بخورد - گپ کلانی است که نمیفهمم کی از زبان من گفته این را".

با آنهم، آقای محقق به صدای امریکا گفت که او و هم پیمانان اش، بر حق شان ایستاده اند و خواستار تأمین حقوق کسانیست که در انتخابات ریاست جمهوری، به آدرس او و یا سایر رهبران گروه کنونی موسوم به ائتلاف ملی نجات افغانستان رأی داده بودند.

محمد محقق در سخنانش، خواسته های آتی از حکومت را مطرح ساخت:

  • چارچوب توافقنامۀ حکومت وحدت ملی عملی شود.
  • حق قانونی و مشروع کسانی که شرکای قدرت استند، داده شود.
  • امنیت تأمین شود، خصوصاً در منطقۀ هزاره جات.

آقای محقق گفت که هزاره جات هنوز هم به عنوان یک جزیره و تافتۀ جدا بافته باقی گذاشته شده و "ما طرح جامعی امنیتی برای هزاره جات را به حکومت پیشکش کردیم". او ابراز نگرانی نمود که چرا دامنۀ جنگ از جنوب افغانستان به شمال این کشور گسترش یافته است و چه "زد و بند هایی" گویا در پس پرده وجود دارد.

امید بستن به چانه زنی های داکتر عبدالله

معاون رئیس اجرائیه در مصاحبه اش گفت که وضعیت رو به بهبود نیست و "هرچه زمان میگذرد، انحصار طلبی ها، یک جانبه گرایی ها، و حق کشی ها زیاد میشود".

با آن که عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت وحدت ملی، با اعضای "ائتلاف ملی نجات افغانستان" اکنون همنوا نبوده و ظاهراً از آنان فاصله گرفته است، اما آقای محقق میگوید که آنها هنوز منتظر اند تا آقای عبدالله، "برای احقاق حق میلیونی مردمی که به انتخابات رفتند، چانه زنی بکند"، اما در عین حال نمیتوانند همه مسئولیت را به دوش عبدالله بیافگنند.

آقای محقق همچنان گفت که برای سه وزارتخانه، از آدرس خود و مردم اش، نامزد وزرأ معرفی کرده، اما هرسه وزارت به گفتۀ او "در حال سردرگمی و مشکل" به سر میبرد. معاون رئیس اجرائیه افزود که صلاحیت های این وزرا برایشان داده نشده بلکه فقط به نام وزارت برای شان اختصاص یافته است. او گفت که "در هر وزارت مربوط به تیم اصلاحات، وضعیت از همین شکل است".

آقای محقق در پاسخ به سؤالی راجع به این گفتۀ رئیس جمهور غنی که گویا نارضایتی های سیاسی در افغانستان رنگ سیاسی میگیرد، گفت: "کسانی که رنگ قومی میدهند، میخواند در پناه صف بندی های قومی، حق کشی های خود را دوام بدهند، هیچگاهی ما نمیخواهیم قضیه رنگ قومی داشته باشد."

مصاحبۀ کامل تلویزیون آشنا صدای امریکا با آقای محقق را در اینجا تماشا کنید:

مصاحبۀ تلویزیونی با محمد محقق، معاون ریاست اجرائیه
please wait

No media source currently available

0:00 0:09:44 0:00

تبصرۀ قبلی آقای محقق مبنی بر عواقب نادیده گرفته شدن خواسته های شان را در اینجا شنیده میتوانید:

please wait

No media source currently available

0:00 0:00:08 0:00

XS
SM
MD
LG