لینک های دسترسی

Breaking News

حمله بر مهمانخانۀ بسم‌الله محمدی هشت کشته برجاگذاشت


وزارت امور داخلۀ افغانستان گفته است که در نتیجۀ انفجار موتر بم‌گذاری شده در نزدیکی مهمانخانۀ بسم‌الله محمدی، سرپرست وزارت دفاع افغانستان و حملۀ مهاجمان بر منزل وی هشت غیرنظامی کشته و بیش از ۲۰ تن دیگر زخمی شده اند.

میرویس ستانکزی، سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه چهارم اگست (۱۳ اسد) گفت که این آمار ابتدایی است و ممکن شمار تلفات ناشی از این انفجار افزایش یابد.

طالبان مسوولیت این حمله به دوش گرفته و ادعا کرده اند که در جریان این حمله جلسۀ مهمی در منزل آقای محمدی جریان داشت.

لحظاتی پس از این حمله، بسم‌الله محمدی در پیام کوتاه ویدیویی گفت که به وی و اعضای خانواده‌ای آسیبی نرسیده است. آقای محمدی در این پیام گفت که چنین حملات عزم او را برای دفاع از کشورش متزلزل نخواهد کرد.

آقای ستانکزی همچنین گفت که پس از این انفجار چندین مهاجم وارد خانۀ بسم‌الله محمدی شده و با نیروهای امنیتی افغان به درگیری پرداخته اند.

آقای ستانکزی افزود که قطعات ویژه پولیس پس از پنج ساعت درگیری، توانستند که تمامی مهاجمان را از پا درآوردند. وزارت داخلۀ افغانستان شمار این مهاجمان را چهار نفر گفته است.

سخنگوی این وزارت همچنین گفت که نیروهای امنیتی ده‌ها غیرنظامی را از محل رویداد نجات داده اند.

در این حال، دستگیر نظری، سخنگوی وزارت صحت افغانستان به خبرنگاران گفت که در حادثه شب گذشته، ۲۲ زخمی که بسیاری آنان غیرنظامیان اند، به شفاخانه منتقل شده اند.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان این حمله را نکوهش کرده و گفته است: "جنگ طالبان فتنه و فساد است و بر اساس ارشادات الهی در مقابل فتنه‌گران و مفسدین، ایستادگی ضرورت است، چنان ایستادگی محکم که در حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی از سوی هموطنان ما صورت گرفت و این روند ادامه خواهد یافت."

آقای غنی از تلاش‌های نیروهای امنیتی به خاطر از بین بردن به موقع مهاجمان قدر دانی کرده و گفته است که به مسوولان مربوطه دستور داده تا به مجروحین این حادثه و خانواده‌های قربانیان هرچه زودتر رسیدگی کنند.

حملۀ میدان ‌وردک

مقام‌های محلی در ولایت میدان وردک می‌گویند که حوالی ساعت ۱:۰۰ پس از نیمه‌شب گذشته، یک پوستۀ امنیتی مفرزۀ امنیت ملی آماج حملۀ یک موتر بم‌گذاری‌شدۀ طالبان قرار گرفت.

جواد مرادی، معاون مالی و اداری ولایت میدان وردک امروز چهارشنبه چهارم اگست (۱۳ اسد) به صدای امریکا گفت: "در دوراهی نرخ، یک موتر بم آمده و حمله کرده که در حدود سه تا پنج نفر کشته شده، دو نفر مفقود اند و ۴ نفر دیگر زخمی شدند."

به گفتۀ آقای جوادی در این حملۀ طالبان به غیرنظامیان آسیب نرسیده است.

اما شماری از اعضای شورای ولایتی میدان وردک می‌گویند که شمار تلفات ناشی از این حمله بیشتر از آماری است که مقامات تایید کرده اند.

طالبان تا اکنون در این مورد چیزی نگفته اند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG