لینک های دسترسی

Breaking News

فطرت: رفتنم به افغانستان مشروط به محاکمۀ عادلانه است


عبدالقدیر فطرت، رئیس پشین بانک مرکزی افغانستان، که نامش در فهرست افراد دخیل در قضیۀ کابل بانک است، به رادیو آشنا گفت در صورت تشکیل محکمۀ عادلانه آماده است از امریکا به افغانستان برود.

نام او در جمع ۱۹ نفری است که لوی سارنوالی افغانستان می گوید به اساس حکم رئیس جمهور اشرف غنی احمدزی برای بازگشایی قضیۀ کابل بانک باید بازداشت شوند.

آقای فطرت می گوید در زمانی که او به صفت رئیس بانک مرکزی مسوولیت نظارت بر پروندۀ کابل بانک را داشت، او نه تنها رئیس جمهور و مقامهای ارشد حکومت را در جریان گذاشته بود، بلکه موضوع به شورای ملی نیز مطرح کرده بود، اما از جانب واکنش جدی دیده نشد.

رئیس جمهور احمدزی به نهاد های عدلی و قضایی افغانستان یک و نیم ماه مهلت داده است تا پروندۀ کابل بانک را نهایی سازد.

عبدالبصیر عزیزی، سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان امروز به رسانه ها گفت که در راستای تطبیق و اجرای حکم رئیس جمهور کارها شروع شده است و برای رسیدگی به مهلت آن حتا در روز های عید کار جریان خواهد داشت.

به موجب اظهارات آقای عزیزی امر بازداشت ۱۹ نفر از متهمین قضیه کابل بانک که قبلا به ضمانت قوی و معتبر رها شده بودند از طرف لوی سارنوالی صادر شده است.

در بین این افراد اقارب نزدیک مقامهای بلندپایۀ برحال و بازنشستۀ حکومت نیز شامل می باشد.

اداره کمیته نظارت و ارزیابی افغانستان که بیشتر با مسائل فساد اداری سرو کار دارد میگوید که در طول چهار سال گذشته که بحران کابل بانگ جریان دارد هیچگونه پیشرفت در کارها ی بررسی بحران کابل بانک صورت نگرفته است و در حدود ۹۸۲ میلیون دالر حیف و میل شده است.

از مجموع پول که حیف و میل شده در بحران کابل بانک هنوز ۸۰۷ میلیون دیگر پولی است که حاصل نشده اند و تلاشهایی که درین راستا صورت گرفته اند همه شان ناکام بوده است.

رییس دارالانشای کمیته نظارت و ارزیابی در مورد نوی کابل بانک که بعداز بحران کابل بانک به وجود امده است صحبت نموده گفت که این بانک هم به خساره روان است و عاید که بدست می آورد حتی مصارف خود را تکافو نمیکند

تحلیلگران اقتصادی می گویند که بحران کابل بانک هنوز هم بحیث بزرگترین مورد فساد اداری در تاریخ افغانستان است و یگانه خوشبینی مردم فقط همین فرمان و حکم دیروز رییس جمهور غنی احمدزی می باشد.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG