لینک های دسترسی

Breaking News

کنفرانس کابل "موفق ترین" کنفرانس تاکنون


کنفرانس کابل "موفق ترین" کنفرانس تاکنون
کنفرانس کابل "موفق ترین" کنفرانس تاکنون

به نظر اکثریت کارشناسان امور افغانستان طی سه دهۀ اخیر، کنفرانس کابل موفق ترین کنفرانس در مورد افغانستان بوده است.

حامد کرزی، ریس جمهور افغانستان در این کنفرانس بر یک استراتیژی مشخص برای بر قراری حکومت داری شایسته، و توسعه باز سازی تعهد کرد.

آقای کرزی طی این کنفرانس در چهار بخش تاکید بیشتری نمود: اصلاحات ساختار، تنفیذ قانون، صلح، مذاکره و مصالحه با طالبان و تطبیق قانون اساسی.

حکومت افغانستان از جامعه بین المللی خواست تا پنچاه در صد کمک های بین المللی باید در اختیار دولت افغانستان قرار گیرد تا دولت بتواند بر مصرف ان کنترول مستقیم داشته باشد. جیمس روبینس، کار شناس امورسیاسی افغانستان از انستیوت سیاست خارجی ایالات متحده امریکا در واشنگتن در جواب سوالی که ایا جامعه بین المللی این در خواست اقای کرزی را خواهد پذیرفت گفت:

"حامد کرزی، ریس جمهور افغانستان باید یک استراتیژی مشخص داشته باشد. جامعه بین الملی بدون کدام پیشرفت و پلان مشخص حاضر نخواهد بود که کمک های بین الملی را به اختیار دولت افغانستان قرار دهد. مردم کشورهای کمک کننده میخواهند، پولی را که کشور شان برای باز سازی افغانستان مصرف میکنند به گونۀ درست مصرف شود و دارای نتایج مثبت باشد."

آقای کرزی در این کنفرانس تعهد نمود تا کشورش کنترول امنیت را تا سال ۲۰۱۴ بر عهده گیرد. اما باید یاد آور شد که نیرو های امنیتی و پولیس ملی برای به عهده گرفتن مسولیت های امنیتی ضرورت به کمک دارند. رییس جمهور افغانستان در سخنان اش تاکید نمود که کشورش از همکاری نیرو های ناتو و دیگر کشور های کمک کننده استقبال مینماید.

خانم کلنتن این کنفرانس را یک آغاز جدید برای افغانستان خواند.

جمس روبینس، کار شناس امور سیاسی افغانستان از انستیوت سیاست خارجی ایالات متحده امریکا در واشنگتن دی سی در مورد اینکه کنفرانس کابل با دیگر کنفرانس های قبلی که در مورد افغانستان برگزار شده بود چه فرق دارد، و ویژگی این کنفرانس را در چی میبیند گفت:

"این کنفرانس شرکت کننده زیادی داشت و همچنان این کنفرانس انعکاس دهنده جدیت بیشتری جامعه بین المللی و دولت افغانستان بود."

در کنفرانس کابل آقای کرزی، ریس جمهور افغانستان تعهد تازۀ را برای مردم افغانستان و جامعه بین المللی داشت. سخنرانی آقای کرزی نماینگر تعهد بیشترو طرح مشخص تری برای بهبودی وضعیت بود که برای مردم افغانستان و مردم کشورهای کمک کننده امیدوارکننده می باشد.

XS
SM
MD
LG