لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها به حمله بر کارمندان تلویزیون خورشید در کابل


وزارت داخله افغانستان می‌گوید که انفجار ناشی از ماین کنارجاده امروز ۳۰ ماه می (۱۰ جوزا) در ناحیه چهارم شهر کابل، کارمندان تلویزیون خصوصی خورشید را هدف قرار داد.

وزارت داخله گفته است که در این انفجار که بین چهاراهی ترافیک و گل سرخ رخ داد: "دو تن از کارمندان این تلویزیون شهید و چهار تن دیگر شان مجروح گردیده است."

جاوید فرهاد، مدیر بخش خبری تلویزیون خورشید به فرانس پرس گفته است که ۱۵ تن از کارمندان این تلویزیون در زمان انفجار در موتر موجود بودند. او کشته شدن یک خبرنگار و راننده‌ٔ موتر را تایید کرده است.

در این انفجار پنج نفر زخمی شده اند که وضعیت دو تن از آنان وخیم خوانده شده است.

تا اکنون مسوولیت این انفجار را شخص یا گروهی بر عهده نگرفته است. اما گروه طالبان گفته است که در این حمله دست ندارند.

سفارت ایالات متحده در کابل این حمله را تقبیح کرد.

این سفارت در یک تویت نوشته است: حمله بر رسانه‌ها حمله بر آزادی بیان و ترقی افغانستان است. تسلیت عمیق خویش را به خانواده‌های قربانیان ابراز می‌داریم. ما در کنار رسانه های آزاد می‌استیم و برای صلح در افغانستان به شدت کار می‌کنیم."

سازمان عفو بین الملل حمله بر کارمندان تلویزیون خورشید را جنایت وحشتناک عنوان کرده است.

این سازمان در یک تویت نوشته است: "حمله بر تلویزیون خورشید یک جنایت وحشتناک بوده و بیانگر خطراتی است که ژورنالیستان افغانستان برای انجام وظایف حیاتی شان با مواجه اند. مقامات افغان باید برای حفظ خبرنگاران و کشانیدن عاملان به عدالت تلاش های همه جانبه به خرج دهند. معافیت از مجازات حملات بر خبرنگاران باید پایان یابد."

کمیته مصونیت خبرنگاران افغان با نشر اعلامیه‌ای از حکومت افغانستان خواست تا در حفاظت از جان خبرنگاران ومصونیت آنان از جدیت کارگرفته، عاملین رویداد را شناسایی نموده و به عدالت بکشاند.

حکومت افغانستان ضمن تقبیح این حمله گفته است که در مورد این رویداد تحقیقات جدی انجام خواهد و همیشه در کنار رسانه‌های افغانستان باقی خواهد ماند.

سال گذشته نیز در انفجار ماین کنار جاده‌ که موتر حامل کارمندان تلویزیون خصوصی خورشید را هدف قرار داد، دو غیرنظامی جان باخت و چهار تن دیگر به شمول سه کارمند این شبکه تلویزیونی زخمی شدند.

گروه طالبان در گذشته به خبرنگاران و نهادهای خبری هشدار بودند که اگر از نشر "تبلیغات دولتی" دست نکشند، هدف قرار خواهند گرفت.

دولت افغانستان و سازمان‌های بین‌المللی این هشدار را محکوم کردند.

در سال ۲۰۱۶، در نتیجه یک حمله انتحاری گروه طالبان در کابل، هفت کارمند تلویزیون طلوع کشته شدند.

XS
SM
MD
LG