لینک های دسترسی

Breaking News

سومین نشست "هیئت عالی‌رتبه" میان مقامات افغان و جامعه جهانی در کابل


حکومت افغانستان به خاطر برگزاری این نشست چهار شنبه را در کابل رخصتی اعلام کرد
حکومت افغانستان به خاطر برگزاری این نشست چهار شنبه را در کابل رخصتی اعلام کرد

سومین نشست هیئت عالی‌رتبه "SOM" امروز چهارشنبه (۴ اکتوبر) در کابل آغاز و برای مدت دو روز ادامه می‌یابد.

در این نشست، مقامات بلند رتبۀ دولت افغانستان و نمایندگان بلند پایۀ کشورهای کمک کننده، روی دست آوردهای حکومت افغانستان پس از کنفرانس بروکسل صحبت می‌کنند.

اجمل عبدالرحیم‌زی، رئیس روابط عامه و سخنگوی وزارت مالیه افغانستان در صحبت با رادیو آشنا – صدای امریکا گفت، مقامات حکومت افغانستان، نمایندگان نزدیک به ۴۰ کشور، نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان و نمایندگان شماری دیگر از سازمان‌های بین‌المللی در این نشست اشتراک می‌کنند.

آقای عبدالرحیم‌زی، افزود که در جلسۀ نخست این نشست، روی توانمندسازی اقتصادی زنان، تقویت سکتور خصوصی، تطبیق اولویت‌ها و چالش‌های پیشرو تا سال ۲۰۲۰ میلادی و در جلسۀ دوم روی حکومتداری، اصلاحات در نهادهای دولتی، مبارزه با فساد، انکشاف زیربناها و اولویت‌ها تا سال ۲۰۲۰ میلادی بحث صورت می‌گیرد.

او گفت "آجندای اساسی ارائه گزارش کاری در مورد عملی کردن تعهدات و پیشرفت‌ها پس از بروکسل است. حکومت افغانستان با آمادگی کامل در این نشست اشتراک می‌کند، به همین اساس امیدوار استیم که نتیجه این نشست مثبت باشد و از این طریق بتوانیم که بیشتر از این حمایت جامعه جهانی را به دست بیارویم".

این نشست با ریاست مشترک یوناما و حکومت افغانستان برگزار میگردد.

در این نشست محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، اعضای کابینه، رؤسای نهادهای مستقل دولت، اعضای شورای ملی، نمایندگان جامعه مدنی و سکتور خصوصی افغانستان و همچنان تدامیچی یاماموتو، نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان، نمایندگان بیش از ۴۰ کشور حامی افغانستان و شماری از سازمان‌های بین‌‌المللی اشتراک خواهند کرد.

این سومین نشست هیئت عالی رتبه SOM است که حکومت افغانستان در مورد پیشرفت‌ها و عملی کردن تعهدات خویش به کشورها و سازمان‌های حامی خویش گزارش می‌دهد.

نخستین نشست هیئت عالی رتبه در سپتامبر ۲۰۱۵ میلادی در کابل برگزار شده بود.بعد از کنفرانس بروکسل در اکتوبر ۲۰۱۶ این نخستین کنفرانس هیئت عالی رتبه "سام" است.

قرار است در این نشست، روی کارکردها و پیشرفت‌ها بعد از کنفرانس بروکسل و نشست سام دوم، تطبیق تعهدات کنفرانس بروکسل، تشریح پلان‌های آینده حکومت افغانستان، کمک‌های جامعه جهانی با درنظرداشت اولویت‌ها و از طریق بودجه ملی، ارائه گزارش و بحث روی چگونگی تطبیق تعهدات دوجانبه دولت و کشورهای تمویل کننده تحت چارچوب حسابدهی متقابل برای سال ۲۰۱۷-۲۰۱۸ و توانمندسازی زنان بحث و گفتگو شود.

به گفته مقامات حکومت افغانستان، نشست هئیت عالی رتبه "سام" عالی ترین میکانیزم هماهنگی میان حکومت افغانستان و کشورهای تمویل کنندۀ آن می‌باشد.

حکومت افغانستان بخاطر برگزاری این نشست روز چهارشنبه را در کابل رخصتی اعلام کرده و تدابیر شدید امنیتی را اتخاذ کرده است.

همچنان نیروهای امنیتی تمام مسیرهای منتهی به ارگ ریاست جمهوری را مسدود کرده اند.

XS
SM
MD
LG