لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی کابل به 'دیدار رهبران طالبان از اردوگاه‌های آموزشی' در پاکستان


وزارت خارجۀ افغانستان در واکنش به ویدیویی که در آن ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان در جمعی از اعضای آن گروه در پاکستان سخنرانی می‌کند، ابراز نگرانی کرده است.

در این ویدیو که دو روز پیش در شبکه‎های اجتماعی نشر شد، ملا برادر، ظاهراً پس از عیادت از زخمی‌های طالبان در یک شفاخانۀ شهر کراچی، خطاب به طالبان می‌گوید: "تمام رهبران مان در اینجا استند، درمان [زخمی‌ها] در کشور خودمان ممکن نیست و ناچاریم که این وضعیت را تحمل کنیم."

وزرات خارجۀ افغانستان روز پنجشنبه ۲۴ دسمبر (چهارم جدی) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که سفر نمایندگان طالبان به پاکستان هم امیدوار کننده و هم مایۀ نگرانی بوده است.

در اعلامیۀ وزارت خارجۀ افغانستان با اشاره به دیدار رهبران طالبان با مقام‌های پاکستانی ابراز امیدواری شده است که گام های عملی در راستای پایان بخشیدن جنگ در افغانستان برداشته شود.

اما در عین حال، در این اعلامیه از دیدار ملا برادر از "اردوگاه آموزشی طالبان" و سخنرانی وی در میان طالبان که در آن از موجودیت رهبران آن گروه در خاک پاکستان پرده بر می‌دارد، ابراز تاسف و نگرانی شده است.

در اعلامیه آمده است: "حضور علنی و فعالیت‌های عناصر شورشی افغان و رهبران آنان در قلمرو پاکستان حاکمیت ملی افغانستان را آشکارا نقض می‌کند و سبب تدوام بحران و بی‌ثباتی در منطقه شده، تامین صلح پایدار در افغانستان را با چالش جدی مواجه می‌سازد."

هیات گروه طالبان به رهبری ملا برادر هفتۀ گذشته برای سفر سه روزه به پاکستان رفته و با وزیر خارجه و صدر اعظم آن کشور دیدار کردند.

در اعلامیۀ وزارت خارجۀ افغانستان از حکومت پاکستان "مصرانه" خواسته شده است تا اجازه داده نشود که قلمرو پاکستان از جانب شورشیان و عناصری که بر ادامۀ جنگ و خونریزی تاکید دارد" استفاده شود.

حکومت پاکستان تا کنون در مورد عیادت ملا برادر از زخمیان طالبان در شفاخانۀ کراچی، دیدار وی از اردوگاه آموزشی طالبان در پاکستان و نیز صحت ویدیوی نشر شده و ادعاهای موجود در آن تبصره‌ای نکرده است.

XS
SM
MD
LG