لینک های دسترسی

Breaking News

انفجار در یکی از مساجد کابل دست کم هفت زخمی برجا گذاشت


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

یک سخنگوی وزارت داخلهٔ طالبان روز جمعه ۲۸ اکتوبر (ششم عقرب) گفت که در اثر انفجار در یک مسجد شهر کابل، دست کم هفت نفر زخمی شده اند.

خالد زدران، سخنگوی وزارت داخلهٔ طالبان، به صدای امریکا گفت که این انفجار حوالی ساعت ۰۳:۰۰ پس از چاشت در مسجد شیخ روحانی واقع در ناحیهٔ پنجم شهر کابل صورت گرفت.

زدران گفت که "مواد انفجاری در داخل مسجد جاسازی شده بود و پس از ادای نماز جمعه انفجار کرد."

اما به گفتهٔ شماری از شاهدان، در این انفجار دست کم ۱۰ نفر زخمی شده اند.

تا حالا هیچ فرد و یا گروه مسوولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است. اما شاخهٔ خراسان داعش در بیش از یک‌سال گذشته، مسوولیت مرگبارترین حملات به شمول مساجد، مکاتب و اماکن عامه را در ولایت مختلف افغانستان از جمله کابل، قندز، بلخ، قندهار، هرات و ننگرهار را بر عهده گرفته اند.

پس از مسلط شدن مجدد طالبان، مقام‌های این گروه همواره از تامین امنیت سراسر سخن گفته اند، اما در بیش از ۱۴ ماه تسلط طالبان بر این کشور،‌ ولایات مختلف افغانستان شاهد حملات مرگبار بوده اند.

آخرین حملهٔ مرگبار به تاریخ ۳۰ سپتمبر (هشتم میزان) زمانی به وقوع پیوست که امتحان آزمایشی کانکور در مرکز آموزشی کاج در مربوطات حوزۀ سیزدهم شهر کابل جریان داشت.

پیش از آن، انفجاری که به تاریخ ۲۳ سپتمبر (اول میزان) در داخل یک موتر در نزدیکی مسجد وزیر اکبر خان رخ داد، هفت کشته و به شمول کودکان ۴۱ زخمی برجا گذاشت.

با آنکه مسوولیت حمله بر مرکز آموزشی کاج را تا کنون هیچ گروهی به دوش نگرفته است، در دو دهۀ پسین مسوولیت بیشترین حملات بر اماکن هزاره‌ها در افغانستان را شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی یا داعش به دوش گرفته است.

تا حالا هیچ گروهی مسوولیت این حملات مرگبار—انفجار در نزدیکی مسجد وزیر اکبرخان و مرکز آموزشی کاج —را بر عهده نگرفته است.

اما مقام‌های طالبان شنبهٔ گذشته از کشف و انهدام یک مرکز افراد وابسته به گروه داعش در شهر کابل خبر داده گفتند که این افراد در حملات بر مسجد وزیر اکبر خان و آموزشگاه کاج در دشت برچی کابل دست داشتند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به تاریخ ۲۲ اکتوبر (۳۰ میزان) در خبرنامه‌ای گفت که در ابتدا دو تن از افراد داعش را نیروهای آنان دستگیر کردند و سپس یک مرکز بودوباش آنان در مربوطات حوزۀ هشتم امنیتی شهر کابل، کشف و مورد حمله قرار گرفت.

پیش از ظهور مجدد در افغانستان، گروه داعش خلافت خود خواندۀ خود را در بخش‌های گستردۀ عراق و سوریه اعلام کرده بود و در آن زمان، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به حمایت از حکومت بشارالاسد، رییس جمهور سوریه، جنگجویان شیعۀ افغانستان و پاکستان را برای جنگ بر ضد داعش در سوریه بسیج می‌کرد.

XS
SM
MD
LG