لینک های دسترسی

Breaking News

دومین دهلیز هوایی میان افغانستان – هند افتتاح شد


این دومین دهلیز تجارتی هوایی میان افغانستان و هند است.
این دومین دهلیز تجارتی هوایی میان افغانستان و هند است.

دومین دهلیز تجارتی هوایی میان افغانستان و هند روز چهارشنبه با حضور معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، مقام‌های وزارت خارجه، اتاق‌ تجارت و صنایع و تاجران افغان، افتتاح شد و همزمان از این طریق، ۴۰ تُن اموال تجارتی افغانستان به بازار ممبی فرستاده شد.

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان حین افتتاح این دهلیزهوایی، از همکاری‌های حکومت هند سپاس‌گذاری کرد و گفت که در ماه‌های اخیر ۱۱۶ پروژه انکشافی از سوی آن کشور برای ۳۱ ولایت افغانستان درنظر گرفته شده است.

آقای دانش، از کشورهای همسایه افغانستان خواست تا در سیاست‌های خویش مسایل اقتصادی را در نظر گیرند"ما از کشورهای همسایه خود همین انتظار را داریم که در پالیسی‌های سیاسی خود، همکاری‌های اقتصادی را به عنوان یک محور اصلی مورد توجه قرار دهند و این چیزی است که امروز رایج شده به بُرد، بُرد و اینکه منافع ملی همه را می‌تواند تأمین کند".

معاون ریاست جمهوری افغانستان، از کشوری خاص نام نبرد؛ اما پیش از این بارها حکومت پاکستان برای تجار افغان، مشکل ایجاد کرده است.

آقای دانش، گفت که تأکید حکومت افغانستان روی افزایش صادرات است.

در همین حال، خانجان الکوزی، معاون اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان، توجه حکومت را در افزایش صادرات مفید خواند و گفت "از دولت تشکر می‌کنم، دولت هشتاد درصد مسؤولیت این انتقالات و مصرف را به دوش دارد ما تنها ۲۵ سنت در فی کیلو، پول این انتقالات را می‌دهیم بقیه را دولت با ما همکاری می‌کند".

آقای الکوزی، افزود که به دلیل توجۀ دولت، در هشت ماه نخست سال جاری خورشیدی دوصد و هژده هزار تن میوۀ تازه افغانستان به بازارهای کشورهای آسیایی میانه، دبی و همسایه‌ها صادر شده است در حالی که در تمام سال گذشته ۱۴۵ هزار تن میوه را صادر کرده بودند.

در همین حال، عادله راز، معین وزارت امور خارجه افغانستان گفت که هند دومین شریک بزرگ تجاری افغانستان از نظر صادرات است.

نخستین دهلیز هوایی افغانستان و هند، در ماه جوزای سال جاری خورشیدی میان شهرهای کابل – دهلی جدید افتتاح شد و این دومین دهلیز هوایی میان دو کشور است.

از زمان ایجاد نخستین دهلیز هوایی میان افغانستان و هند تا اکنون، طی ۵۶ پرواز یک هزار و ۵۴۰ تُن اموال تجارتی افغانستان به بازارهای هند، صادر شده است.

XS
SM
MD
LG