لینک های دسترسی

Breaking News

احتمال تقابل روسیه و چین با علایق امریکا در افغانستان


کابل در حالی با مسکو روی ایجاد یک برنامه برای مبارزه با دهشت افگنی توافق کرده که چین از افزایش کمک های نظامی به نیروهای افغان تعهد کرده است.

این در حالیست که حکومت ایالات متحده تحت رهبری دونالد ترمپ، رئیس جمهور این کشور، هنوز ستراتیژی مشخصی را در مورد افغانستان معرفی نکرده است.

تحلیلگران میگوید که برنامه های جدید افغانستان میتواند با علایق متحد عمدۀ این کشور - ایالات متحده در تضاد قرار گیرد.

توافقات با مسکو

قادرشاه سخنگوی مشاور امنیت ملی افغانستان به صدای امریکا گفت که محمدحنیف اتمر با نیکولای پتروشف مشاور امنیت ملی روسیه در حاشیۀ هشتمین نشست امنیتی در مسکو، روی وضعیت امنیتی و سیاسی افغانستان و منطقه با تفصیل صحبت کرده اند.

سخنگوی مشاور امنیت ملی افغانستان افزود "دوطرف توافق کردند که برای ایجاد یک برنامۀ حمایوی در برابر تروریزم و حمایت از صلح روی یک طرح و میکانیزم همه‌جانبه کار می‌کنند، مشاوران امنیت ملی افغانستان و روسیه روی ابعاد تقابل تبلیغاتی میان دو کشور نیز بحث کردند، به تفاهم رسیدند که تقابل تبلیغاتی میان افغانستان و روسیه را به دقت ارزیابی نموده و از تبلیغات منفی در مقابل یکدیگر جلوگیری نمایند".

کمک نظامی چین

از جانب دیگر چین در مسکو به مقامات افغان از افزایش کمک های نظامی آن کشور به افغانستان اطمینان داد.

سخنگوی مشاور امنیت ملی افغانستان گفت: "مشاور امنیت ملی چین، اطمینان داده است که برای تحکیم امنیت و ثبات در منطقه و افغانستان، کمک‌های نظامی و پشتیبانی شان را بیشتر خواهند کرد".

مشاور امنیت ملی چین گفته است که به هدف تحکیم صلح و مبازره با دهشت‌افگنی به یک اجماع ملی – منطقه‌یی نیاز است و باور دارد که در نتیجۀ اقدامات مشترک کشورهای منطقه، هراس‌افگنی از بین خواهد رفت.

نگرانی ها

با حضور نیروهای ناتو و امریکایی در افغانستان، تحلیلگران نظامی در مورد توافق با روسیه و چین دیدگاه متفاوتی دارند.

جنرال محمدیوسف امین، آگاه نظامی به صدای امریکا گفت:"در حالی که اهداف امریکا در افغانستان یک چیز است و از روسیه چیزی دیگر، فکر می‌کنم که افغانستان نتواند به خواست‌های این دو کشور بزرگ جهان لبیک بگوید."

در همین حال، عبداللطیف نظری، استاد روابط بین‌الملل به صدای امریکا گفت که با توجه به امضای قرارداد همکاری‌های دفاعی و امنیتی میان کابل – واشنگتن و کابل – ناتو، این کار افغانستان یک نوع تضاد منافع بین ایالات متحده امریکا – افغانستان و رقبای امریکا مثل روسیه و چین ایجاد می‌کند.

او افزود:"افغانستان اگر به این کشورها تلاش می‌کند که مناسبات جدیدی را مورد توجه قرار بدهد، در صورتی که تعارض ایجاد بکند بین منافع ایالات متحده امریکا و کشورهای رقیب، من فکر می‌کنم که این باعث می‌شود که افغانستان در واقع از هردو طرف باز بماند".

افغانستان با چین و روسیه در حالی برای تأمین ثبات منطقه و افغانستان به توافق‌های دست یافته است که هنوز استراتیژی امریکا در قبال افغانستان به صورت واضح اعلام نشده است و رایزنی‌های کاخ سفید در این رابطه هنوز نهایی نشده است.

XS
SM
MD
LG