لینک های دسترسی

Breaking News

نشست دوم پروسۀ کابل فردا برگزار می‌شود


نشست نخست پروسۀ کابل، ۱۶ جوزای سال جاری خورشیدی با حضور نمایندگان ۲۷ کشور و سازمان بین المللی برگزار شده بود. 
نشست نخست پروسۀ کابل، ۱۶ جوزای سال جاری خورشیدی با حضور نمایندگان ۲۷ کشور و سازمان بین المللی برگزار شده بود. 

قرار است که فردا چهارشنبه (۹حوت) دور دوم نشست پروسۀ کابل با حضور نزدیک به ۲۸ کشور و سازمان بین المللی برای یک روز در کابل برگزار گردد.

محمد هارون چخانسوری، معاون ریاست دفتر ریاست جمهور در امور ارتباطات استراتیژیک و رسانه‌ها، بعد از چاشت روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که دور دوم نشست پروسۀ کابل با حضور وزیران خارجه، معاونین وزارت خارجه و یا نمایندگان خاص کشورها برای افغانستان برگزار خواهد شد.

آقای چخانسوری افزود که پروسۀ کابل به ابتکار و مالکیت‌ها افغان‌ها برگزار شده که حمایت جهانی و منطقوی را نیز با خود دارد.

او گفت که حکومت افغانستان در نشست فردا، طرح کامل را ارائه خواهد کرد که در آن پیشنهادهای مشخص برای پاکستان و طالبان است.

آقای چخانسوری گفت که در این طرح برای طالبان پیشنهاد شده است که حکومت افغانستان هیچ پیش شرطی برای آغاز مذاکرات صلح ندارد و در صورت توافق طالبان به مذاکره،پیش شرط ها در جریان مذاکرات مشخص خواهد شد.

همچنان به گفته آقای چخانسوری، در این طرح آمده است که اگر طالبان "احساس خطر" می‌کنند حکومت افغانستان آماده است که شرایط مذاکره را برای آنان فراهم کند.

آقای چخانسوری گفت که حکومت افغانستان در نخست ترجیح می‌دهد که گفتگوهای صلح در کابل و یا یکی از ولایات این کشور برگزار شود و اگر طالبان می‌خواهند در مکان دیگری این گفتگوها برگزار شود، یکی از دفاتر سازمان ملل متحد و یا یکی از کشورهای اسلامی باشد که در خشونت‌های جاری در افغانستان دخیل نباشد.

آقای چخانسوری افزود که در این طرح آماده شده، حکومت افغانستان برای پاکستان نیز پیشنهاد مذاکرات دولت با دولت را داده است تا به خشونت‌های جاری نقطۀ پایان گذاشته شود.

او در مورد این طرح گفت "به ابعاد مختلف، مبارزه با تروریزم، مبارزه با مواد مخدر، همین گونه چگونگی مذاکرات صلح با طالبان، مذاکرات صلح دولت با دولت با پاکستان که حکومت افغانستان پیشنهاد می‌کند، بر اینها تمرکز دارد و در این بخش اجماع مکمل ایجاد شده است".

به گفته آقای چخانسوری این طرح، در مشوره با جامعه مدنی، زنان، جوانان، خبرنگاران، تاجران، دهقانان و رهبران سیاسی و جهادی آماده شده است.

حکومت افغانستان برای تأمین امنیت این نشست، فردا را در کابل رخصتی اعلام کرده است.

برای تأمین امنیت این نشست، امروز سه شنبه نیز تدابیر امنیتی در کابل، بیشتر شده و ترافیک به روی برخی از جاده‌ها، مسدود گردیده است.

مولوی عبدالخیبر اچقون، معاون شورای عالی صلح افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که بستۀ پیشنهادی حکومت افغانستان برای نشست پروسۀ کابل، روی راهکارهای عملی برای پیشبرد پروسۀ صلح متمرکز است.

مولوی اچقون گفت "بیشتر در مورد مسایل اقتصادی، مسایل مبارزه با تروریزم بین المللی و مسایل راه‌های عملی برای رسیدن به صلح آجندای این نشست را تشکیل خواهد داد".

نشست نخست پروسۀ کابل، ۱۶ جوزای سال جاری خورشیدی با حضور نمایندگان ۲۷ کشور و سازمان بین المللی برگزار شده بود.

XS
SM
MD
LG