لینک های دسترسی

Breaking News

کابل: حصار کشی های پاکستان راه حل نیست


وزارت دفاع افغانستان می گوید که حصار کشی توسط پاکستان در امتداد خط دیورند یک "کار بی فایده" در مبارزه با دهشت افگنی است.

این در حالیست که پاکستان به شدت روی حصار کشی در امتداد خط دیورند کار می‌ کند و هدف آن را جلوگیری از تردد دهشت‌ افگنان خوانده است.

اما جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان روز چهارشنبه در کابل به خبرنگاران گفت که پاکستان به باور خود برای جلوگیری از رفت‌ و آمد دهشت‌ افگنان، در امتداد خط دیورند به اعمار تاسیسات و حصارکشی آغاز کرده است در حالی که این دو کشور همسایه به دوستی پایدار نیاز دارند.

جنرال وزیری تاکید کرد که این حصار کشی و اعمار تاسیسات هیچ تاثیری روی مبارزه با دهشت‌ افگنی ندارد چون به گفته وی مرکز دهشت افگنان یا گروه های دهشت افگن چون گروه حقانی، طالبان، رهبران و شورا های شان در پاکستان است و باید آن کشور آن مراکز و گروه‌ ها را هدف قرار دهد.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان ادعا کرد که ۸۶ هدف را به پاکستان سپرده اما آن کشور حتی یک هدف را از این میان از بین نبرده است.

در این حال، کارشناسان نظامی نیز به این باور اند که حصار کشی در امتداد خط دیورند اقوام دو سوی خط را از هم جدا می‌سازد - کاری که در برخی ساحات از درون روستا ها گذشته و آن را به دو حصه تقسیم می‌ کند.

محب‌ الله شریف، آگاه نظامی به صدای امریکا گفت که این کار پاکستان سبب قطع روابط انسانی – اجتماعی می‌ گردد و یک "دسیسه" استخباراتی – سیاسی پاکستان است.

آقای شریف گفت: "به نظر من بدون این که این اقوامی را که از نگاه بشری و انسانی با هم روابط مشترک دارند، کلچر و عنعنات مشترک دارند، در خوب و بد یکدیگر شان اشتراک می‌ کنند، بدون این که برای جدایی اینها کار گرفته شود، کدام دستاورد دیگر را ممکن به طرف پاکستان نداشته باشد."

آقای شریف تاکید کرد که جانب افغانستان باید با پاکستان گفتگو کند و رویکردی را در پیش گیرند که مردم دو طرف رنج نبیند و به گفته وی این درامه با تغییر رژیم در آن کشور از سر گرفته نشود.

از سوی دیگر، شکیبا هاشمی، منشی کمیسیون امنیت داخلی، تحکیم سرحدات، امنیت ملی و اداره محلی ولسی جرگه افغانستان نیز به این اقدام پاکستان با دیده شک می‌ نگرد.

خانم هاشمی به صدای امریکا گفت که ایجاد دیوار های سمنتی، آهنی و یا هم سیم خاردار، هیچ تغییری را پالیسی پاکستان در برابر افغانستان فراهم نمی‌کند بلکه اسلام آباد از شیوه‌ های دیگر برای فرستادن دهشت افگنان به خاک افغانستان استفاده خواهند کرد.

این قانونگذار افغان گفت: "ما در چندین ولایت با اینها (پاکستان) هم سرحد استیم. اینها تخنیک‌ های پیشرفته‌ تر دارند. از زیر زمین می توانند مثل توره بوره بیایند و تروریستان را بفرستند. ما سر موضوع پاکستان قطعاً اعتبار و باور نداریم."

با این همه محمد عثمان، یک فرمانده شبه نظامیان قول اردوی سرحدی پاکستان گفته است که دیوار مرزی در آلمان وجود داشت، در مکسیکو وجود دارد. در تمام دنیا است و چرا میان افغانستان و پاکستان وجود نداشته باشد؟ این قبایل باید بدانند که اینجا پاکستان و آنجا افغانستان است.

حکومت پاکستان تصمیم گرفته است که در امتداد خط ۲۵۰۰ کیلومتری دیورند حصار آهنی بلند ‌کند و بر علاوه آن بیش از ۱۰۰ پوسته جدید امنیتی را در امتداد این خط افراز و بیش از ۳۰ هزار سرباز دیگر جابجا کند.

XS
SM
MD
LG