لینک های دسترسی

Breaking News

مخالفت با واکسین، سدی بر سر راه محو پولیو


مخالفت شماری از خانواده‌ها با واکسین پولیو، افزون جنگ و ناامنی، سبب شده است که بیماری پولیو مهار نشده و هنوز هم کودکان را در افغانستان و پاکستان قربانی بگیرد.

بصیره، کودک ۱۱ سالۀ افغان است که در اثر ابتلا به بیماری پولیو برای همیش فلج شده است.

مادر بصیره که دخترش را برای قالب گیری پای مصنوعی به شفاخانۀ صلیب سرخ کابل آورده بود، به صدای امریکا گفت که به دلیل مخالفت پدرکلان بصیره با واکسین، و تطبیق نشدن واکسین پولیو به این کودک، اکنون وی فلج شده است.

والدین بصیره از اینکه دخترشان درست راه رفته نمی‌تواند، بسیار رنج می‌برند و خود این کودک نیز با مشکلات زیادی مواجه است. مادر بصیره گفت: "جگرخون استم که واکسین نشد و فلج شد. خودم همرایش به تکلیف و پدرش هم به تکلیف است."

روزانه شماری زیادی از افراد دارای معلولیت، برای ساختن پاهای مصنوعی به شفاخانۀ صلیب سرخ در کابل مراجعه می‌کنند که شماری از آنان کسانی اند که در اثر بیماری پولیو فلج شده اند.

بصیره که دیگر نمی‌خواهد کودکی در اثر ابتلا به بیماری پولیو فلج شود، به صدای امریکا گفت: "از تمام مادران و پدران می‌خواهم که اولادهای خود را واکسین کنند که مانند من فلج نشوند."

یک تن از فزیوتراپست‌های مرکز صلیب سرخ در کابل که قالب پای بصیره را می‌گرفت، کارمندان صحی را ترغیب کرد تا کسانی را که در اثر ابتلا به پولیو فلج شده اند به مراکز صحی برده و پیامد ناگوار واکسین نکردن را به والدین نشان دهند تا آنان چنین غفلت نکنند.

تنها بصیره نیست که در اثر غفلت خانواده‌اش فلج شده است، بلکه سالانه ده‌ها کودک در افغانستان و پاکستان در اثر امتناع خانواده‌های شان، یا مخالفت مخالفان مسلح دولت با تطبیق واکسین در ساحات زیر ادارۀ شان یا هم جنگ و ناامنی از دریافت این واکسین حیات‌بخش محروم شده و برای همیش فلج می‌شوند.

XS
SM
MD
LG