لینک های دسترسی

Breaking News

کابلوف: وزیر خارجهٔ طالبان در نشست مسکو برای افغانستان شرکت می‌کند


ضمیر کابلوف، نمایندهٔ ویژهٔ رییس جمهور روسیه برای افغانستان
ضمیر کابلوف، نمایندهٔ ویژهٔ رییس جمهور روسیه برای افغانستان

ضمیر کابلوف، نمایندهٔ ویژهٔ رییس جمهور روسیه برای افغانستان، گفته است که امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ حکومت طالبان، برای شرکت در نشست مشورتی فارمت مسکو برای افغانستان دعوت شده است.

کابلوف روز دوشنبه ۲۵ سپتمبر (سوم میزان) به خبرگزاری تاس روسیه گفت: "او [متقی] امروز خواهد رسید."

وزارت خارجۀ طالبان نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته است که هیاتی به رهبری امیر خان متقی برای اشتراک در این نشست، راهی مسکو شده است.

احمد ضیا تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان، در صفحۀ ایکس‌اش نگاشته است که این هیات دو روز را در مسکو سپری خواهد کرد و سپس راهی تاتارستان خواهد شد.

قرار است این نشست با شرکت نمایندگان روسیه، هند، ایران، قزاقستان، قرغیزستان، چین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و اوزبیکستان به تاریخ ۲۹ سپتمبر در شهر کازان جمهوری تاتارستان روسیه برگزار شود.

ضمیر کابلوف همچنان گفت که از ایالات متحده برای شرکت در این نشست دعوت نشده است. او در پاسخ به پرسشی در این مورد گفت: "نه، ما [نماینده ایالات متحده] را دعوت نکرده‌ایم و چنین چیزی را در نظر نداریم."

نمایندهٔ ویژهٔ ریاست جمهوری روسیه در امور افغانستان همچنین گفت که گفتگوهای ترویکا در مورد افغانستان که در آن ایالات متحده نیز شامل بود، اکنون عملاً از بین رفته است: "چهار کشور، روسیه، چین، پاکستان و ایران جای آن را گرفته است. این قالب اکنون به کار خود ادامه خواهد داد. بعداً خواهیم دید."

کابلوف هیچ دلیلی برای دعوت نشدن از نمایندهٔ ایالات متحده در نشست‌های به ابتکار روسیه در مورد افغانستان ارایه نکرد، اما روابط واشنگتن و مسکو در دو سال اخیر و در پی تهاجم روسیه بر اوکراین به شدت پرتنش شده است.

روسیه که در دوسال گذشته همواره بر تشکیل حکومت همه‌شمول در افغانستان تاکید کرده است، توقع دارد که کشورهای منطقه در نشست کازان بر موقف واحد برای ایجاد حکومت همه‌شمول قومی و سیاسی در افغانستان و نیز مبارزه با تروریزم و قاچاق مخدرات در این کشور تاکید کنند.

پیش از این وزارت خارجهٔ روسیه گفته بود که در نشست کازان، وضعیت جاری افغانستان، گفتگوهای بین‌الافغانی، امنیت منطقه و بازسازی پس از جنگ در افغانستان به بحث گرفته خواهد شد.

نشست‌های فارمت مسکو برای افغانستان از سال ۲۰۱۷ به اینسو، همه ساله برگزار می‌شود. نشست قبلی فارمت مسکو بدون حضور نمایندگان طالبان در نومبر ۲۰۲۲، برگزار شده بود اما در سال ۲۰۲۱، نمایندگان طالبان به این نشست دعوت شده بودند.

گروه

XS
SM
MD
LG