لینک های دسترسی

Breaking News

آیدی: عدم تعامل با طالبان به معنی مجازات مردم افغانستان است


کای آیدی، نمایندهٔ ویژهٔ پیشین ملل متحد برای افغانستان می‌گوید که جامعه جهانی باید بیشتر از هر زمانی با طالبان تعامل داشته باشند، زیرا عدم تعامل با آنان بیشتر از طالبان مردم افغانستان را متاثر خواهد ساخت.

آقای آیده در مصاحبه‌ای با صدای امریکا گفت: " من فکر می‌کنم ما باید با طالبان تعامل داشته باشیم تا بیشتر [در مورد طالبان] بدانیم و اینکه بالای چه کسی باید نفوذ داشته باشیم و تا زمانی که چنین نکنیم طالبان را نه، بلکه مردم رامجازات می‌کنیم."

نمایندهٔ پیشین ملل متحد برای افغانستان می‌گوید که رساندن کمک‌های بشردوستانه به افغان ‌ها نمی‌تواند تنها به کمک بنیاد‌های غیر انتفاعی به پیش برود. او می‌افزاید باوجودیکه ادارات سازمان ملل متحد سهم خود را انجام می‌دهند، مردم نه تنها به غذا بلکه به دوا، آب پاک و سایر چیزها نیاز دارند و این کمک‌ها بدون مذاکره با کسانیکه در رهبری قرار دارند، امکان پذیر نیست.

آقای آیدی علاوه کرد: "احتیاط در مذاکرات به این معنی است که روز به روز ما بیشتر و بیشتر افغا‌ن‌ها را نا امید می‌سازیم. آن‌ها کسانی اند که در حالت مرگ قرار دارند."

این در حالی است که کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان هشدار داده است که با فرارسیدن فصل زمستان میلیون‌ها افغان با بحران گرسنگی مواجه اند.

این اداره گفته است که جنگ و ناامنی سبب بیجا شدن ۳.۵ میلیون افغان شده است؛ افرادی که برای زنده ماندن در فصل سرما، آمادگی ندارند.

بابر بلوچ، سخنگوی کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفت: "بحران بشری به گونهٔ روزافزون در افغانستان تشدید می‌شود. گرسنگی در این کشور به سطح بی سابقه رسیده است. در حدود ۲۳ میلیون نفر که ۵۵ در صد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد با سطوح بلند گرسنگی مقابل بوده و از این میان نه میلیون آن با خطر قحطی نیز مواجه اند."

طالبان خواستار رهایی میلیارد‌ها دالر دارایی افغانستان از بانک‌های جهانی است، اما ایالات متحده و جامعهٔ جهانی از این گروه می‌خواهد تا نخست به تعهدات‌اش برای تشکیل حکومت همه‌شمول و احترام به حقوق تمام افغان‌ها، به شمول حقوق اقلیت‌ها، زنان و دختران، عمل کنند.

این در حالی است که ملل متحد نیز درخواست این گروه‌ را برای نمایندگی از افغانستان را به تعویق انداخت.

آقای آیدی در مورد عدم تایید اعتبارنامه نماینده گروه طالبان توسط سازمان ملل متحد گفت که با خواسته‌های جامعه جهانی مبنی بر تشکیل حکومت همه شمول و شمولیت زنان در حکومت موافق است، اما این کار به زمان نیاز دارد. اما به گفته او نگهداشتن کرسی ملل متحد برای حکومتی که کشور را ترک کرده و هیچ کنترول ندارد، نامعقول به نظر می‌رسد.

آقای آیده مذاکرات ایالات متحده و کشورهای دیگر را با طالبان راه درست خواند و افزود که از این طریق می‌توان به خوبی در باره آنان قضاوت کرد و بالای آن‌ها نفوذ داشت. او علاوه کرد که باید سفارت‌خانه‌ها دوباره باز شوند چون از راه دور مشکل است تمام مسایل را درک و به آن رسیدگی کرد.

نویسندهٔ گزارش: فرید انوری

XS
SM
MD
LG