لینک های دسترسی

Breaking News

شاهراه کابل – کندهار پس از شش ساعت، دوباره به روی ترافیک باز شد


در عکسی که از سوی مقام ولایت زابل نشر شده، صدها موتر در امتداد سرک منتظر بازشدن راه استند.
در عکسی که از سوی مقام ولایت زابل نشر شده، صدها موتر در امتداد سرک منتظر بازشدن راه استند.

جنگجویان طالب صبح امروز در ساحۀ ترنک واقع در نزدیکی قلات مرکز زابل، شاهراه کابل – کندهار را ، برای شش ساعت به روی ترافیک بستند.

بسم‌الله افغان‌مل والی زابل به صدای امریکا گفت، نظامیان افغان پس از انجام عملیاتی، این شاهراه را ساعت یک‌ونیم بعد از ظهر دوباره به روی ترافیک باز کردند.

با بسته‌شدن این مسیر، صدها تن به شمول راکبین موتر‌های مسافربری و رانندگان موترهای باربری، برای بازشدن شاهراه کابل – کندهار ساعت‌ها در دشت منتظر ماندند.

شاهراه کابل – کندهار، پایتخت را به شمول هرات و کندهار، به چهارده ولایت جنوبی، مرکزی، جنوب‌غرب و غرب متصل می‌سازد.

بخشی از این شاهراه از ولایت زابل می‌گذرد که بیش از ۲۸۰ کیلومتر مسافه را در بر می‌گیرد.

پس از این که طالبان صبح امروز این مسیر را برای شش ساعت به روی ترافیک بستند، والی زابل گفت که با استفاده از تمام امکانات این ولایت و درخواست کمک از مرکز، برای بازگشایی این مسیر تلاش کردند.

گروه طالبان هنوز در مورد بازشدن این شاهراه هنوز به رسانه‌ها چیزی نگفته اند. اما قبلاً قاری یوسف احمدی یک سخنگوی طالبان با فرستادن اعلامیه‌ای به رسانه‌ها مدعی شد که جلو رسیدن اکمالات فرستاده‌شده از کابل به ولایات هلمند و ارزگان را، در مربوطات ولایت زابل گرفته اند.

بر اساس اعلامیۀ طالبان، در این کاروان اکمالتی، هرگونه اسلحه و مهمات بارگیری شده بود که جنگجویان این گروه در ساحات موسی‌خیل، خوازو، شهر صفا و رباط هزارتک در مربوطات ولسوالی شاه‌جوی ولایت زابل، بالای این کاروان حمله کردند. در اعلامیه ادعا شده است که در این حمله، هفت رنجر پولیس تخریب و راکبین آن کشته شده اند.

اما مقامات زابل این ادعای طالبان را تأیید نکرده اند.

از یک ماه گذشته به این طرف، در ولایات هلمند و ارزگان، جنگ جریان دارد؛ اما در اواسط این هفته، طالبان مسلح در ولایت فراه نیز حملات شان را شدت بخشیده اند.

مقامات هلمند گفته اند که برای مهار موج تازۀ ناامنی‌ها در این ولایت، آمادگی‌ها برای راه‌اندازی یک عملیات گستردۀ پاکسازی گرفته شده است.

برای بار دوم، عبدالجبار قهرمان عضو ولسی جرگه به هلمند فرستاده شده است. آقای قهرمان به صدای امریکا گفت، نیروهای عظیم نظامی در این ولایت تجمع کرده است و پس از این هیچ ساحه‌ای هلمند سقوط نخواهد کرد.

او گفت "حالا تمام قوت‌ها از یک منبع واحد تحت رهبری قرار دارند، پس از این رهاکردن مناطق در ولایت هلمند تکرار نخواهد شد، ممکن قبلاً به صورت مؤقتی این کار بر اساس نیاز صورت گرفته باشد؛ اما من به مخالفین می‌گویم که اگر دست از جنگ نبردارند، به وسیلۀ یک قوای نیرومند سرکوب و با شکست مواجه خواهند شد".

به دنبال موج تازۀ ناامنی‌ها در هلمند، از سه هفته به این طرف، درگیری در حوزه‌های اول و سوم امنیتی شهر لشکرگاه جریان دارد، ولسوالی خانشین به صورت کامل و بخش‌های مرکزی ولسوالی گرمسیر سقوط کرده اند.

همچنان در دو ولایت هم‌جوار ولایت هلمند، فراه و ارزگان دامن ناامنی‌ها تا مناطق مرکزی این ولایات رسیده است. تهدیدات امنیتی در ولایات شمالی کندهار و شاهراه کابل – کندهار، نسبت هر زمان دیگر، سبب افزایش نگرانی مردم شده است.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت، طالبان برای تصرف مرکز ولایت فراه سه روز پیش عملیاتی را آغاز کردند؛ اما از سوی نیروهای امنیتی افغان عقب زده شدند و اکنون این ولایت با کدام تهدید بزرگ امنیتی مواجه نیست.

همچنان سخنگوی وزارت دفاع افزود، در حال حاضر، هیچ تهدیدی مبنی بر سقوط ولایات از سوی مخالفین مسلح متوجه هیچ ولایتی نیست.

XS
SM
MD
LG