لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش محصولات وکاهش صادرات کشمش در کندهار


کشمش خانه
کشمش خانه
باغ داران در ولایت کندهار می گویند با آنکه سال گذشته محصولات کشمش در آن ولایت افزایش قابل ملاحظۀ داشت اما کاهش در قیمت و صادرات کشمش چشمگیر بود.

در ولسوالی های ۱۷گانه ولایت کندهار باغهای انگور موجود است. ولی ولسوالی های ارغنداب، دند، پنجوایی، شاه ولیکوت ومیوند در تناسب به سایر ولسوالی ها محصولات بشتر دارد. محصولات باغ های این ولسوالی ها برعلاوه ولایات افغانستان به سایر کشورها نیز صادر میگردد.
باغ داران می گوید که سال گذشته به دلیل صادرات کم انگور ناچارشدند آنرا خشک نماید اکنون کشمش نیز بازار خوبی ندارد و به خارج نیز صادر نه می گردد. آنها از مسؤولین خواهان کمک در این راستا اند.

عبدالکریم یک تن از باغ داران ولسوالی پنجوایی ادعا دارد که تمام محصولات انگور باغهایش را به کشمش تبدیل کرد اما کاهش در قیمت کشمش حتی مصارف آبیاری آن را پوره نمیکند. او میگوید که قیمت هفت کیلو گرام قبلاً بین هشتصد الی یک هزار افغانی بود اما اکنون به چهارصد الی پنجصد افغانی به فروش میرسد.

عبدالکریم می افزاید که برای آبیاری باغها از جنرال تور استفاده میکند و فروش کشمش نمیتواند مصارف آنرا پوره کند. او علاوه میکند که دیگر توان خساره را ندارد و تمام باغهایش خشک خواهد شد.

لعل جان یک تن از تجار کشمش در افغانستان می گوید که کشمش صرف به کشورهای هند و پاکستان صادر می گردد وتاحال در دیگر کشور ها برای آن بازار یابی صورت نه گرفته است واکنون دراین دو کشور نیز تقاضای برای خرید کشمش کاهش یافته است.

نصرالله ظهیر مسؤول اطاق های تجارت ولایت کندهار دلیل کاهش صادرات کشمش را عدم کیفیت خوب آن عنوان می کند. او می افزاید که سال گذشته برعلاوه ۲۹ هزار تن انگور و ۲۱ هزار تن کشمش "آب جوش"، "شکر پاره" وکشمش ساده را به دیگر کشورها صادر نموده است که این ارقام نسبت به سال های قبل پنج در صد کاهش را نشان می دهد.

مسوولین از بی کیفیت بودن محصولات میوۀ کندهار درحالی شکایت داردند که میلیون ها دالر برای انکشاف سکتور زراعت دراین ولایت به مصرف رسیده است ولی باوجود آن مشکلات موجود، مسوولین و باغداران را نگران ساخته است.
XS
SM
MD
LG