لینک های دسترسی

Breaking News

جنرال رازق: شماری از مقام های پیشین طالبان به کندهار آمده اند


جنرال عبدالرازق، قوماندان امنیه ولایت کندهار، می گوید که در میان طالبان که از پاکستان به کندهار و ولایات جنوبی افغانستان برگشته اند، اشخاص مهم زمان زمامداری طالبان شامل اند.

جنرال عبدالرازق با بیان این مطلب می گوید به اثر تلاش سران اقوام ولایات جنوبی به شمول کندهار، تعداد از مقام های مهم پشین طالبان به ولایات جنوبی افغانستان برگشته اند و با خانواده های شان "زندگی صلح آمیز" را به پیش می برند.

جنرال عبدالرازق، روز شنبه در یک نشست خبری گفت که در میان مقامات پیشین طالب، ١٥ تن شان در زمان حکومت طالبان به حیث والی و مامورین عالیرتبه وزارت های خارجه و دفاع کار کرده اند.

به گفتۀ آقای رازق در پروسه بازگشت مقام های پیشین طالبان به افغانستان، شورای عالی صلح هیچگونه نقش نداشته، بلکه این کار نتیجه کوشش های سران اقوام بوده است.

فرماندۀ امنیۀکندهار از ذکر نام همۀ مقام های پیشین طالبان که از پاکستان به افغانستان برگشته اند، خود داری کرد. اما گفت که در میان آنان یکی لطف الله آغا، معاون وزارت دفاع زمامداری طالبان، نیز شامل است.لطف الله آغا که خسر ملامنان اخوند، برادر ملا محمدعمر میباشد، زمانی هم قونسل طالبان در ایالت پنجاب پاکستان بود.

قوماندان امنیه کندهار افزود که "او [لطف الله آغا]، و استاد ابراهیم و اشخاص دیگر مدتی در زندان پاکستان بسر برده اند."

به گفته جنرال رازق، این اعضای پیشین گروه طالبان نمی خواهند بار دیگر دست به سلاح ببرند، اما ترس دارند که مبادا "بار دیگر از طرف پاکستان با فریبکاری، بالای امریکا فروخته شوند."

جنرال رازق از ارایه جزییات بیشتر در مورد بازگشت مقام های پیشین طالبان خودداری کرد، اما تاکید کرد که تلاش برای برگشت سایر مقام های پیشین گروه طالبان افغان ادامه دارد.

آقای رازق همچنین گفت که برای کاهش نفوذ پاکستان بر افراد وابسته به گروه طالبان و جلوگیری از گسترش جنگ در افغانستان، برگشت مقام های پیشین طالبان به کشور شان "گزینۀ بهتر است".

دو ماه قبل در کندهار جلسه تحت نام "فریاد صلح" دایر گردید که در آن سران مردمی ١٣ ولایات جنوب، جنوب غربی و جنوب شرقی افغانستان اشتراک کردند.

اعضای این گردهمایی خواهان گفتگو ها میان افغان های درگیر جنگ در جنوب کشور شدند. آنان به صورت مشخص پیشنهاد کردند تا برای مقام های پیشین طالبان منطقۀ امن ایجاد گردد.

XS
SM
MD
LG