لینک های دسترسی

Breaking News

نشست طالبان در قندهار: معامله بر سر افغانستان به همسایۀ این کشور پیامد بد دارد


گردهمایی طالبان زیر نام "نشست بزرگ مردمی" در قندهار، حملۀ هوایی ایالات متحده بر پناهگاه ایمن‌الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده در کابل را محکوم کرده و آن را "نقض توافقنامه دوحه، خلاف قوانین بین‌المللی و تجاوز بر حریم افغانستان" خوانده است.

جو بایدن،‌ رییس جمهور ایالات متحده، به تاریخ اول اگست (۱۰ اسد) گفت که ایمن الظواهری،‌ رهبر شبکۀ القاعده، در جریان یک عملیات هوایی نیروهای ایالات متحده در کابل کشته شد و سپس وزارت خارجۀ ایالات متحده طالبان را به نقض توافقنامۀ دوحه متهم کرد.

نشست قندهار که روز پنجشنبه ۱۸ اگست (۲۷ اسد) با حضور حدود سه هزار نفر و به گفتۀ طالبان متشکل از "علمای کرام و بزرگان قومی قندهار" برگزار شده بود، با نشر قطعنامۀ ۱۷ ماده‌ای پایان یافت.

در این قطعنامه بدون ذکر نام از کشور مشخص و با اشاره به حملۀ هوایی امریکا بر اقامتگاه الظواهری آمده است: "آن کشور همسایۀ افغانستان که به طیارۀ بی‌پیلوت امریکایی اجازۀ پرواز در حریم فضایی خود را داده است نیز شریک جنایت است و این عمل خلاف همسایه‌داری و اسلامیت است...این برای آن‌ها پیامد بدی دارد."

پس از کشته شدن الظواهری، انگشت به سوی پاکستان دراز است که گویا آن کشور برای انجام این عملیات، حریم هوایی خود را در اختیار ایالات متحده قرار داده است. هرچند حکومت پاکستان این موضوع را تایید نکرده و با نشر یک اعلامیۀ محتاطانه تروریزم را تقبیح کرده و گفته است که از مبارزه با تروریزم حمایت می‌کند.

همچنین قطعنامۀ این نشست به حسن همجواری افغانستان با کشورهای همسایه و اصل عدم مداخله در امور یک‌دیگر تاکید کرده و در آن گفته شده است که نه از افغانستان بر خلاف کشور دیگری استفاده خواهد شد و نه هم به کشور دیگری اجازه داده خواهد شد که از خاک آن بر خلاف افغانستان استفاده شود.

در قطعنامۀ پایانی نشست قندهار یکبار دیگر ادعا شده است که امنیت در افغانستان تامین شده و از مخالفان مسلح طالبان خواسته شده است تا "از عقلانیت کار گرفته و مصلحت ملی را بر منافع شخصی" ترجیح داده و از "عناد" دست بردارند. همچنین مخالفت مسلحانه بر ضد طالبان "بغاوت، فساد، ناروا و فساد فی الارض" خوانده شده است.

پس از مسلط شدن طالبان، "جبهۀ مقاومت ملی افغانستان" به رهبری احمد مسعود، در بخش‌هایی از ولایت پنجشیر، بغلان و تخار به مقاومت مسلحانه بر ضد طالبان ادامه داده است.

جبهۀ مقاومت در منشور خود که هفتۀ گذشته آن را نشر کرد، طالبان را گروه "یاغی و غاصبان قدرت" خوانده و گفته است: "این گروه شرعاً باغیان اند که کشور را اشغال کرده و هرنوع اعمال قدرت از جانب آن‏ها نامشروع است. پس وظيفه ماست تا از جان و مال مردم، حاكميت ملى و تماميت ارضى دفاع نمايیم."

همچنین در پیوند به دعوت و عودت شخصیت‌های افغان از خارج به افغانستان در این قطعنامه گفته شده است که "افغانستان خانۀ مشترک تمام افغان‌ها است. هیچ کس نباید در اینجا احساس بیگانگی کند. از تمام شخصیت‌های افغان می‌خواهیم که وضعیت پیش آمده را فرصت شمرده و به کشور برگردند."

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان بسیاری از مقام‌های افغان به شمول محمد اشرف غنی، رییس جمهور، اعضای پارلمان و وزیران کابینۀ افغانستان، آن کشور را ترک کرده و در حال حاضر در کشورهای خارجی به ویژه امارات متحدۀ عرب، ترکیه، ایالات متحده و کشورهای اروپایی به سر می‌برند.

طالبان چند ماه پیش کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان را ایجاد کردند تا زمینۀ برگشت آنان را تسهیل کند و تا کنون چند مقام حکومت پیشین افغانستان در نتیجۀ تلاش‌های این کمیسیون به کشورشان برگشته اند.

در قطعنامۀ نشست قندهار آمده است که شرکت کنندگان این نشست به هبت‌الله آخندزاه، رهبر طالبان بیعت کرده و گفته شده است که حکومت طالبان "مشروعیت داخلی" دارد. این نشست از جامعۀ جهانی به ویژه کشورهای منطقه، سازمان ملل متحد و سازمان همکاری‌های اسلامی خواسته است تا حکومت طالبان را به صفت "نظام مشروع" به رسمیت بشناسند.

پس از نشست کابل، این دومین نشست بزرگ است که طالبان برگزار می‌کنند و شمار زیاد آگاهان می‌گویند که طالبان با برگزاری این نشست‌ها تلاش می‌کنند که به مردم افغانستان و جهان نشان دهند که مشروعیت داخلی دارند.

اما تا کنون هیچ کشور جهان حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته و شماری از کشورها به ویژه ایالات متحده گفته است که پیش از آنکه در مورد به رسمیت شناخته شدن طالبان غور شود، آن گروه باید حکومت همه‌شمول را در افغانستان شکل داده و به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و اقلیت‌ها احترام بگذارد.

XS
SM
MD
LG