لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلی: طالبان نمی‌توانند با جنگ به اهداف خود برسند


کریم خلیلی، امروز پیش از نماز جمعه در غرب کابل، سخنرانی می‌کرد.
کریم خلیلی، امروز پیش از نماز جمعه در غرب کابل، سخنرانی می‌کرد.

کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان، که امروز پیش از نماز جمعه در غرب کابل، سخنرانی می‌کرد، گفت تحریک طالبان از راه جنگ به اهداف خود نخواهند رسید.

آقای خلیلی ادامۀ جنگ از سوی مخالفان مسلح و گروه طالبان را اشتباه خواند و گفت جنگ به سود هیچ طرف نیست.

او گفت "یک بار دیگر به مخالفین مسلح به ویژه تحریک طالبان، یاد آور می‌شوم که اگر از طریق جنگ بخواهید به اهداف خود برسید، اشتباه می‌کنید. جنگ جز اینکه کشور را به تباهی بیشتر و به پرتگاه سقوط بیشتر بکشاند، دیگر هیچ فایدۀ برای افغانستان، دولت و شما مخالفین مسلح ندارد".

آقای خلیلی در ادامه، گفت در رفتار تحریک طالبان، تغییر به میان آمده و این گروه در رابط به حوادث اخیر در افغانستان برخلاف گذشته موضع روشن داشته و رویدادها را محکوم کردند.

او، این رفتار گروه طالبان را گام مثبت جهت تقویت روند صلح خواند و گفت که از مخالفان مسلح می‌خواهد گام‌های استوارتری را جهت تأمین صلح و ختم جنگ بردارند.

آقای خلیلی، گفت " از مخالفین مسلح و به خصوص تحریک طالبان می‌خواهیم که در این رابطه غور بیشتر کنند و گام‌های استوارتر را جهت ختم بخشیدن جنگ و برقراری صلح بردارند".

رئیس شورای عالی صلح افغانستان، تأکید کرد که در روند صلح شکست و تسلیمی هیچ طرفی مطرح نیست، بلکه "تعامل برد، برد" مطرح است.

پیام عیدی رهبر طالبان

اما ملا هبت‌الله، رهبر گروه طالبان در پیام عیدی خویش، گفته است بزرگترین مانع صلح در افغانستان، حضور نیروهای خارجی در این کشور است.

در پیام عیدی که از سوی سخنگویان این گروه به رسانه‌ها فرستاده شده، به نقل از ملا هبت‌الله، رهبر این گروه گفته شده است که صلح جز مهم خط مش این گروه، پس از خروج نیروهای خارجی است.

در خبرنامه، آمده است " بزرگترین مانع در مقابل صلح، اشغال است. با خاتمۀ اشغال حل مسأله افغانستان از راه‌های صلح آمیز، بخش مهم خط مش امارات اسلامی است".

ملاهبت ‌الله، در این پیام عیدی خود، گفته است که هدف این گروه از گشایش دفتر سیاسی قطر نیز حل تنش‌ها به گونۀ صلح آمیز، بوده است.

در این پیام، رهبر گروه طالبان، تأکید کرده است که در امور داخلی هیچ کشوری مداخله نمی‌کنند و به دیگران نیز اجازۀ مداخله در امور افغانستان را نمی‌دهند.

هم‌چنان ملا هبت‌الله، گفته است که اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان، علیه "کسی" استفاده شود.

رهبر طالبان در این پیام عیدی خود، از تنش‌های ایجاد شده میان قطر و کشورهای اسلامی نیز ابراز تأثر کرده و خواستار پایان بخشیدن به این تنش‌ها شده است.

XS
SM
MD
LG