لینک های دسترسی

Breaking News

استقبال کرزی و رقیب سیاسی وی از آغاز خروج قوای امریکایی از افغانستان


استقبال کرزی و رقیب سیاسی وی از آغاز خروج قوای امریکایی از افغانستان
استقبال کرزی و رقیب سیاسی وی از آغاز خروج قوای امریکایی از افغانستان

حامد کرزی، رئیس جمهورافغانستان روز پنج شنبه طی کنفرانس خبری در کابل از اعلام شب گذشته بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا از تصمیمش مبنی برخروج ٣٣ هزار عسکر امریکایی تا ختم سال ٢٠١٢ به گرمی استقبال نموده آن را یک اقدام نیک به نفع هر دو کشور خواند.

کرزی گفت "امروز ما اعلان رئیس جمهور امریکا را درمورد خروج ده هزار از نیروهای شان خیر مقدم میگوییم و این را یک اقدام نیک به نفع هردوکشور میدانیم و از او پشتیبانی میکنیم و به ملت افغانستان برداشتن این قدم را بطرف نگاه کردن خاک از بازوی توانای خود ما مبارکباد میگویم."

رئیس جمهور کرزی که در این اواخر از نیروهای خارجی و کارکردهای آنان سخت انتقاد می کند و در برخی موارد بر مبنای اجراأت خودسرانه شان، به این نیروها به دیده اشغال گر می نگرد، این اعلام آقای بارک اوباما را به مثابه یک قدم به پیش به سوی استقلالیت و حاکمیت ملی تلقی نموده گفت افغانها هم از تاریخ پنج هزار ساله خود، و هم از مصیبت سه دهه اخیر تجارب بسیار آموخته اند که از جمله این تجربه به تکرار ثابت شده است که این خاک تنها و تنها به دست فرزندان این خاک حفظ می شود.

آقای کرزی اشاره تلویحی به عواقب خروج قوای خارج از کشور داشت. او گفت مردم افغانستان می خواهند خاک خود را و مردم خود را به همت بازوی جوانانش حفاظت بکنند .

رئیس جمهور کرزی درین نشست خبری به موضوع روابط میان افغانستان و جامعه جهانی و همکاری های دوجانبه در آینده تماس گرفته افزود "مردم افغانستان میخواهند این خاک به درستی آباد شود. ، وهمکاریها بین ما، و جامعه جهانی طوری ترتیب شود که منفعت هردو جانب در آن باشد و محفوظ بماند."

آقای کرزی پروسه انتقال مسؤولیت امنیتی و آغاز مرحله نخست خروج قوای خارجی از کشور را بیانگر تقویت نیروهای امنیتی افغان پنداشتته ابراز اطمینان کرد که افغانستان مسیر درست را درپیش گرفته است به طرف آینده بهتر رهنمایی خواهد شد.

استقبال کرزی و رقیب سیاسی وی از آغاز خروج قوای امریکایی از افغانستان
استقبال کرزی و رقیب سیاسی وی از آغاز خروج قوای امریکایی از افغانستان

درعین حال، داکتر عبدالله عبدالله، وزیر خارجه سابق و رهبر تغییر و امید، اپوزیسیون سیاسی غیر مسلح حکومت و یکی از منتقدین سرسخت آقای کرزی، طی کنفرانس خبری در کابل در اظهارات محتاطانه اش ضمن ابراز نگرانی از وضعیت بعد از خروج قوای خارجی ازافغانستان استقبال کرد.

به باور رهبر تغییر و امید عامل اصلی ناکامی تلاشهای مردم افغانستان و جامعه جهانی در ایجاد یک نظام کارا و موثر در افغانستان همانا شخص آقای کرزی و رهبری ناسالمش می باشد که به قول داکتر عبدالله فرصتهای زیادی که افغانستان داشت را از میان برده است.

روشنفکران وتحصیل کرده های افغان ساکن کابل و حتی برخی مردم عام به این باورند که با توجه به شکننده بودن وضعیت کشور دستاوردهای چند سال اخیر آسیب پذیر و قابل برگشت می باشد. آنها معتقدند این تصمیم شب گذشته آقای اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده شاید با سفارشات قوماندانان نظامی مستقر در مناطق جنگ همسویی نداشته باشد.

XS
SM
MD
LG