لینک های دسترسی

Breaking News

ادعای کرزی مبنی بر دخالت امریکا در امور افغانستان


حکومت آقای کرزی از سوی ایالات متحده حمایت می شد.
حکومت آقای کرزی از سوی ایالات متحده حمایت می شد.

رئیس جمهوری پیشین افغانستان گفته است که بیگانگان نمی توانند ممثل ارادۀافغان ها باشند و به گفتۀ وی تحرکات خارجی برای مردم افغانستان حساسیت برانگیز است.

حامدکرزی در یک گردهمایی در کابل بیانات اخیر جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا را در مورد دوام و چگونگی کار حکومت وحدت ملی، نقض آشکار حاکمیت ملی افغانستان خواند.

وزیر خارجۀ ایالات متحده هفتۀ گذشته در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که دورۀ کاری حکومت وحدت ملی افغانستان پنج سال است. اما آقای کرزی می گوید که برگزاری لویه جرگۀ تعدیل قانون اساسی در توافقنامۀ تشکیل حکومت وحدت ملی تصریح یافته است.

حامدکرزی امریکا را به دخالت در امور افغانستان متهم کرد.
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:31 0:00

آقای کرزی گفت که افغانها حضور سربازان امریکایی را در کشورشان می پذیرند، اما دخالت آنان را در امور خویش قبول ندارند.

حکومت به رهبری حامدکرزی - از ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ – از سوی ایالات متحدۀ امریکا حمایت مالی و نظامی می شد.

پاکستان که همواره از سوی مقامهای افغان به دخالت در امور داخلی افغانستان متهم شده است، امروز نیز در سخنان آقای کرزی به عنوان همسایۀ مضر توصیف شد.

آقای کرزی پاکستان را دشمن تاریخی افغانستان خواند و گفت که آن کشور برای به دست آوردن یک وجب خاک افغانستان، آمادۀ ریختاندن خون هزاران افغان است. او افزود که پرویز مشرف رئیس جمهور پیشین پاکستان، از وی خواستار به رسمیت شناختن خط دیورند شده بود.

رئیس جمهور پیشین افغانستان تأکید کرد که تأمین صلح در این کشور، به دست امریکا و پاکستان است و هرگاه این دو کشور صادقانه در این راستا کار کنند، بدون شک صلح تأمین خواهد شد.

پس از آنکه حامد کرزی از امضای توافقنامۀ امنیتی دوجانبه با ایالات متحدۀ امریکا سرباز زد، به یکی از مخالفان سیاست های واشنگتن در افغانستان مبدل شد، اما این نخستین باری است که با این صراحت و آشکارا مخالفت خود را ابراز می کند.

XS
SM
MD
LG