لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی به طالبان: بیرق تان را در افغانستان بلند کنید


رئیس جمهور افغانستان طالبان را "آلۀ دست بیگانه گان" عنوان کرد و از آن گروه – که یکبار دیگر لقب برادر را به ایشان داد – خواست تا سلاح بیگانه ها را از شانه های شان دور کنند.

حامد کرزی پس از ادای نماز عید در کابل گفت "سر طالبان صدا می کنیم، اونهایی که افغان هستند و هموطن هستند، که عزیزان من، بارها برای تان گفته ام که پردی کت ترنیمو شپو دی و هیچ وقت از ما نمی شود."

رئیس جمهور افغانستان طالبان را دوباره به پیوستن به روند صلح دعوت کرد و از آن گروه خواست که به جای رفتن به کشور های خارجی به داخل افغانستان به گفت و شنود بپردازند.

آقای کرزی با اشاره به مثمر نبودن تلاش های گفت و شنود در دوحه گفت "در جریان گشایش دفتر قطر دیدید که صاحب ]خانه[ نبودید، بلکه مهمان بودید، و مهمانی بودین که عزت هم نشدین."

آقای کرزی در پیام عیدی اش طالبان را به عواقب وابستگی به بیرون - که به گفته او فرجام ذلت بار دارد – متوجه ساخت و مشوره داد که دیگر از گروه های خارجی خود را نجات دهند و در بازسازی افغانستان سهیم شوند.

ملل متحد، سفارت امریکا و فرماندهی آیساف با انتشار بیانیه های مطبوعاتی عید را به افغان ها تبریک گفته و اطمینان پشتیبانی متداوم شان را در آن کشور پس از سال ۲۰۱۴ اعلام کرده اند.

جمیز کنینگهم، سفیر ایالت متحده در افغانستان گفت که کشورش حمایت از مردم افغانستان برای ایجاد یک کشور مرفه وصلح آمیز ادامه خواهد داد.

جنرال جوزف دنفورد، فرمانده آیساف از تعهد و استواری جامعۀ جهانی برای حمایت از برگزاری انتخابات ۲۰۱۴ و پشتیبانی در دوره دهه تحول اطمینان داد.

یان کوبیش، فرستادۀ ویژۀ ملل متحد برای افغانستان ابراز امیدواری کرد که علیرغم مشاهده خشونت ها در ماه رمضان، روحیه صلح آمیز و حسن نیت و هماهنگی که پیام اصلی رمضان است بتواند کوششهای ملی را که برای نیل اهداف صلح در افغانستان تقویت بخشد.

(این مطلب با استفاده از گزارش عبدالحی ورشان، خبرنگار صدای امریکا در کابل تهیه شده است)
XS
SM
MD
LG