لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی برای امضاء توافقنامه با امریکا شتاب نمی کند


حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان می گوید برای امضای پیمان امنیتی با امریکا و ناتو پیش شرط های دارد که باید مد نظر گرفته شود.

رئیس جمهور کرزی که در کنفرانس ملی مشورتی شوراهای انکشاف روستاها صحبت میکرد گفت، برای امضای این پیمان هیچ عجله ندارد و تا زمانی که پیش شرط هایش از جانب امریکا و ناتو پذیرفته نشود این پیمان را امضا نخواهد کرد.

رئیس جمهور می گوید تامین صلح و ثبات درافغانستان یکی از پیش شرط های اساسی افغاستان برای امضای این پیمان است.

آقای کرزی گفت "در مورد پایگاه ها ما هیج عجله را در کار نمی بینیمِ. ما ضمانت منفعت افغانستان را خواهان استیم که آن در صلح و امنیت است."

روند صلح

حامد کرزی در این نشست همچنان گفت شماری از کشورها می خواهند در روند مذاکرات صلح افغانستان مداخله کنند و از این طریق منافع خود در منطقه را تامین کنند.
آقای کرزی گفت در جریان چهار الی پنج ماه مذاکرات بیرونی در مورد روند صلح با جوانب مختلف در یافته است که خارجی ها میخواهند با مداخله در این روند، منافع خود را در افغانستان و منطقه تامین کنند.

رئیس جمهور افغانستان گفت "چهار پنج ماه می شود که از لابلای ملاقات های بیرونی ما با حقایقی برخوردیم و پی بردیم که اگر از یک طرف ما آرزوی صلح برای این خاک داریم و با دادن قربانی کوشش داریم از طرف دیگر قوت های خارجی دور و نزدیک از آرزوی صلح ما میخواهند که به حیث وسیله اهداف خود شان در افغانستان و منطقه استفاده کنند، ولی ما میدانیم و اگاه استیم و با بسیار احتیاط و کنجکاوی پیش می رویم."

رئیس جمهور افغانستان همچنان گفت خارجی ها از آدرس طالبان به وی نامه می آورند و تلاش می کنند از روند صلح، استفاده ببرند. او از طالبان خواست که فریب این خارجی ها را نخورند.

"طالب جان عزیز فریب بیگانه را نخور که دشمن این خاک است، بیا خاک خود را جور کن و به نام پروسه صلح فریب نخور، از نام تو کار می شود و تو خبر نداری ما میدانیم، از نام تو خارجی برای ما کاغذ می آورد و میگوید این کاغذ طالب است که نوشته کرده است."

انتخابات

رئیس جمهور کرزی همچنان از مردم افغانستان خواست تا در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ از طریق اجماع ملی کاندیدانی را معرفی کنند.

آقای کرزی از مردم خواست تا در انتخابات ریاست جمهوری به کسی رای دهند که زیر فشار خارجی ها نرود و تمام مردم افغانستان را با یک دید نگاه کند.
او گفت "رئیس جمهور آینده افغانستان باید این خاک را از پامیر تا نیمروز، فرد فرد اش را مساوی در این خاک صاحب بداند. از دل و جان هر فرد افغانستان را صاحب این خاک بداند و خود را به همرایش صاحب این خاک بداند، از دید من بهتر این خواهد بود که ما از طریق یک اجماع ملی مردم افغانستان دو یا سه کاندید را بیرن بکشیم، در دهات، در شهرها مشوره کرده و مشوره کرده یک دو سه کاندید را بیرون بکشید."

رئیس جمهور کرزی روی برگزاری انتخابات در زمان تعین شده تاکید کرد.
XS
SM
MD
LG