لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی: به رسمیت نشناختن دیورند به معنی دشمنی با پاکستان نیست


آقای کرزی امروز در کنفرانس علمی خط دیورند و آب‌های افغانستان در کابل سخنرانی می‌کرد
آقای کرزی امروز در کنفرانس علمی خط دیورند و آب‌های افغانستان در کابل سخنرانی می‌کرد

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان می‌گوید که به رسمیت نشناختن خط دیورند از سوی افغانستان، به معنای دشمنی با پاکستان نیست.

آقای کرزی که در کنفرانس علمی خط دیورند و آب‌های افغانستان سخنرانی می‌کرد گفت از نتایج ناگوار خط تحمیل شدۀ دیورند باشندگان دوطرف این خط رنج فراوان برده اند.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان همچنان خط مرزی دیورند را، تحمیل شده از سوی استعمار بیرونی دانست و افزود که به رسمیت نشناختن خط دیورند از سوی افغانستان، به معنای دشمنی با پاکستان نیست.

آقای کرزی گفت "زمانی که خط دیورند به ما تحمیل شد، پاکستان وجود نداشت، یعنی از حکومت پاکستان در این مورد گله نداریم؛ اما به حیث جانشین استعمار انگلیس، از آنان می‌خواهیم که این مسأله را درک کنند. به رسمیت نشاختن خط دیورند به معنی دشمنی با پاکستان و به رسمیت نشاختن دولت پاکستان نیست. ما دولت پاکستان را به رسمیت می‌شناسیم."

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان تأکید کرد که باید پاکستان بداند، خط دیورند بر افغان‌ها تحمیل شده و مردم این منطقه به زور از هم جدا ساخته شده اند.

آقای کرزی هم‌چنان در مورد آب‌های افغانستان گفت که اسراف شدید در مصرف آب‌ها شهروندان و خاک این کشور را در آینده با مشکل بزرگ روبه‌رو می‌سازد.

رئیس جمهور پیشین اضافه کرد که باید همسایه‌های افغانستان که از آب این کشور استفاده می‌کنند بدانند که شهروندان افغان نیز حق زندگی دارند.

کنفرانس علمی خط دیورند و آب‌های افغانستان، از سوی مرکز افغانستان نوین پیش از چاشت امروز (شنبه) در کابل برگزار شده بود.

عبدالله هیواد رئیس این مرکز در این کنفرانس گفت مرکز تحقیقی را بخاطر حل عملي مشکل سرحدات افغانستان ایجاد کرده اند.

آقای هیواد تاکید کرد که باید افغان‌ها بدانند که از کجا تا کجا حق آنهاست.

هم‌چنان در مورد آب‌های افغانستان، آقای هیواد گفت براساس معلوماتی که خارجی‌ها به آنها داده است، افغانستان ۷۶ میلیارد متر مکعب آب دارد.

عبدالله هیواد گفت "بخاطر حل دایمی معضلات افغانستان، حکومت باید در کنفرانس‌های بین‌المللی از موضوع سرحدات و آب‌ها یاد آوری کند. دولت افغانستان باید یاد آوری کند که ما به این مقدار آب داریم، این معضلات سرحدات ما است، دیورند را به رسمیت قبول نداریم و باید در این مورد صحبت شود و راه حل به آن سنجیده شود."

به گفتۀ آقای هیواد اگر افغانستان قیمت هر متر مکعب آب خود را، دو دالر بگذارد، سالانه به ارزش ۳۸ میلیارد دالر آب به پاکستان و ۳۴ مترمکعب آب این کشور به ایران می‌ریزد.

خط مرزی دیورند در ۱۸۹۳ میلادی میان افغانستان و بریتانیا امضا شد و این خطمرزی هند بریتانیوی و افغانستان را از هم جدا ساخت.

در سال ۱۹۴۷ میلادی زمانی که پاکستان به حیث یک کشور مستقل ایجاد شد، خط مرزی دیورند به حیث سرحد بین افغانستان و این کشور باقی ماند.

اما دوسال بعد از تاسیس پاکستان، افغانستان در سال ۱۹۴۹ میلادی در لویۀ جرگه خط مرزی دیورند را بی‌اعتبار اعلام کرد.

ولی پاکستان ادعا بالای خط مرزی دیورند را بی اساس میخواند و میگوید که بحث روی خط دیورند اصلآ مطرح نیست و این یک مرز شناخته شده بین این کشور و افغانستان است.

XS
SM
MD
LG