لینک های دسترسی

Breaking News

هدف دیدار سیاف و کرزی حمایت انتخاباتی نبود


کرزی و سیاف
کرزی و سیاف
داوود کلکانی، عضو حزب دعوت اسلامی افغانستان به رهبری عبدالرب رسول سیاف، و عضو مجلس نمایندگان افغانستان خبر حمایت حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان را از نامزدی آقای سیاف در انتخابات ریاست جمهوری آیندۀ افغانستان رد کرد.

آقای کلکانی به رادیو آشنا گفت سیاف تا حال در مورد نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری آینده تصمیم نگرفته است.

اما داوود کلکانی تایید کرد که آقای سیاف در ارگ ریاست جمهوری با حامدکرزی، رئیس جمهور افغانستان دیداری داشته است که بخاطر بحث روی انتخابات ریاست جمهوری بود. آقای کلکانی گفت که در این نشست، فقط درمورد طرح پیشنهادی آقای سیاف بحث گردید. او گفت طرح آقای سیاف شامل پیشنهاداتی پیرامون بیرون رفت از آزمون های موجود و پس از سال ۲۰۱۴، بشمول انتخابات ریاست جمهوری آینده است.

این عضو حزب دعوت اسلامی همچنین گفت که آقای سیاف در مورد طرح پیشنهادی اش که شامل موضوعات انتخاباتی بخشی از آن است، با رهبران احزاب سیاسی، جامعه مدنی، شوراهای ولایتی و اشخاص متنفذ مشورت نموده تا از کثرت نامزدان در انتخابات ریاست جمهوری جلوگیری صورت گیرد.

دیدار کرزی با سران جهادی

برخی رسانه ها بشمول روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال گزارش داده است که حامد کرزی در دیدارش با شماری از سران جهادی کشور حمایت اش را از نامزدی آقای سیاف در انتخابات ریاست جمهوری آینده اعلام نمود.

عبدالرب رسول سیاف از چهره های مطرح جهادی و سیاسی افغانستان است و در حال حاضر، نماینده مردم کابل در ولسی جرگه است.

وال استریت ژورنال همچنین گزارش داده است که در دیدار حامد کرزی با آقای سیاف، محمد قسیم فهیم معاون اول ریاست جمهور، عطا محمد نور، والی بلخ و محمد اسماعیل، وزیر برحال انرژی افغانستان و از شخصیت های جهادی افغانستان نیز حضور داشتند. این گزارش می افزاید که حامد کرزی درین دیدار از عطا محمد نور خواسته تا از طرح نامزدی آقای سیاف برای ریاست جمهوری حمایت نماید.

اما عادله راز، معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان، در صحبت با رادیو آشنا گزارش های رسانه ها مبنی بر حمایت رئیس جمهور افغانستان را از آقای سیاف و یا از نامزد دیگری را در انتخابات ریاست جمهوری آینده رد کرد.
خانم راز گفت رئیس دولت همواره با رهبران مختلف جهادی در مورد موضوعات مختلف ملی و سیاسی کشور دیدار و گفتگو می کند و با آنها مشورت می کند اما گزارش های اخیر مبنی بر حمایت رئیس دولت از نامزد مشخص درست نیست.

عادله راز تاکید کرد که رئیس جمهور کرزی هیچگاهی از کسی نخواسته است تا از نامزدی برای ریاست جمهوری صرف نظر کند.
مرحله ثبت نام رسمی کاندیدان ریاست جمهوری افغانستان یک ماه بعد آغاز می شود.
همکاری احزاب افغانستان اخیراً اعلام نمود که داکتر عبدالله عبدالله، رهبر ائتلاف ملی، حنیف اتمر وزیر پیشین امور داخله و یکتن از اعضای رهبری حزب حق و عدالت و انوارالحق احدی وزیر تجارت در نظر دارند تا در انتخابات ریاست جمهوری آیندۀ افغانستان خود را نامزد نمایند.

زلمی خلیلزاد سفیر پیشین ایالات متحده در افغانستان، عراق و ملل متحد نیز گفته که در حال تشکیل یک تیم کاری بخاطر اشتراک در رقابت های ریاست جمهوری افغانستان می باشد.
XS
SM
MD
LG