لینک های دسترسی

Breaking News

کری: ما با میانجیگری از یک جنگ داخلی افغانستان جلوگیری کردیم


وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در صحبت با خبرنگاران گفت که ایالات متحده در تشکیل حکومت وحدت ملی افغانستان نقش محوری داشته و از بروز یک جنگ داخلی قریب الوقوع جلوگیری کرده بود.

جان کری روز پنجشنبه در واشنگتن مرور مختصری بر کارکردهای برجسته وزارت خارجه امریکا در سطح جهان طی دوره ریاست جمهوری بارک اوباما و تحت تصدی خودش داشت.

آقای کری گفت "ما نقش محوری در تشکیل حکومت وحدت ملی افغانستان ایفا کردیم – کشوری که هنوز هم با آزمون مواجه است و از این فرصت برای پیشرفت در آینده استفاده کرد. ما همه می دانیم وقتی که انتخابات [ریاست جمهوری افغانستان] با مشکلات جدی مواجه شد، این کار چقدر دشوار بوده است. در کشوری که ممکن بود حکومت آن از هم بپاشد و حتی دچار جنگ داخلی شود، ما با میانجیگری کمک کردیم تا تمام جناح ها به تشکیل یک حکومت وحدت ملی توافق کنند – حکومتی که تا هنوز توانسته سر پا باشد."

افغانستان پس از آن به سمت بحران و جنگ داخلی کشیده شد که انتخابات ریاست جمهوری بین محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله در سال ۱۳۹۳ شمسی با ادعای تقلب گسترده مواجه شد.

تیم انتخاباتی عبدالله که متشکل از رهبران قدرتمند مجاهدین شمال افغانستان شامل محمد محقق و عطا محمد نور والی بلخ بود از عواقب پیروزی تیم محمد اشرف غنی با اتهام تقلب انتخاباتی وارده هشدار داد.

در ترکیب تیم محمد اشرف غنی نیز جنرال عبدالرشید دوستم، فرمانده نظامی و پر نفوذ ازبک تبار شمال افغانستان بود که وزنه سیاسی و نظامی در تیم اشرف غنی به حساب می آمد.

درحالی که دو کاندید افغان هر یک خود را برنده انتخابات می دانستند و احتمال بروز جنگ داخلی و فروپاشی نظام در افغانستان احساس می شد، جان کری وزیر خارجه ایالات متحده چندین مرتبه به کابل سفر کرد و با هر دو کاندید ملاقات کرده، با طرح تشکیل حکومت وحدت ملی از بروز بحران جلوگیری کرد.

اگر چه چندین کشور اروپایی از جمله آلمان و ملل متحد در رایزنی برای تشکیل حکومت وحدت ملی افغانستان نیز نقش داشتند اما جان کری، با تجربه سیاست جهانی اش توانست محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله را برای تشکیل حکومت وحدت ملی قانع سازد.

  • 16x9 Image

    محمد احمدی - واشنگتن

    محمد احمدی از سال ۲۰۰۷ به کار در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. او از سال ۲۰۰۱ کار خبرنگاری را به حیث گزارشگر آزاد رادیو صدای امریکا آغاز کرد و در ایران و شهرهای مختلف افغانستان گزارشگر بود. محمد احمدی یک سال گزارشگر تلویزیون آشنا صدای امریکا در کابل نیز بود.

XS
SM
MD
LG