لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت وحدت ملی یگانه راه حل مشکلات افغانستان است


وزیر خارجه ایالات متحده می گوید که آینده حکومت وحدت ملی در افغانستان مربوط به رهبران و دو تیم حکومت فعلی می گردد. جان کری، می گوید اگر رهبران حکومت وحدت ملی برای حل مشکلات افغانستان تمرکز کنند، نتایج موثر به دست خواهد آمد.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده این سخنان را در مصاحبه ای با مسعود فریور، مسئول بخش افغانستان صدای امریکا بیان کرده است.

آقای کری ابراز امیدواری کرد تا رهبران حکومت وحدت ملی و تیم آنان بالای مسایلی تمرکز کنند که افغانستان به آن نیاز دارد.

آقای کری گفت:

واضحاً، من امیدوارم، ولی در آخر، این مسله مربوط رهبران و تیم های آنان می شود. مربوط این می شود که آنان از مسایل خورد و کوچک سیاسی حمایت نکنند، بلکه بالای مسایل بزرگ تمرکز کنند که افغانستان با آن مواجه است و آنان به تلاش های شان مصمم باقی بمانند تا شرایط بهتر را برای تمام {مردم} افغانستان، فراهم کنند.

آقای کری همچنین گفت که ایالات متحده آماده است تا با حکومت وحدت ملی در افغانستان کار کند و آنان را در راستای حل مشکلات افغانستان حمایت کند. ولی وزیر خارجه امریکا تاکید کرد که افغانستان با مشکلات متعدد مواجه است و رهبران دو تیم که روند طولانی را پشت سر گذاشته اند، باید در همکاری با همدیگر، مشکلات افغانستان به شمول آوردن اصلاحات در انتخابات را، حل کنند.

جان کری گفت: "حالا مشکل این است که کشور را به گونه کامل به محور یک اجندای مشترک سوق داد. و فکر میکنم که گامهای اول برای تصریح این اجندا جهت ریفورم اقتصادی، رشد و انکشاف و اصلاحات انتخاباتی و برای فراگیری همه بسیار مهم بوده و فکر میکنم که آغاز خوب بوده است."

تیم همکار

آقای کری می گوید، یکی از راه های اساسی که می تواند مشکلات افغانستان را پاسخگو باشد، به وجود آوردن یک تیمی است که بتوانند با همدیگر کار کنند—نه تیمی که نتوانند با هم همکار باشند.

آقای کری افزود: "خوب این امر بسیار مهم است. شما باید تیم تطبیق کننده را ایجاد کنید. تیمی را ایجاد کنید که باهم کارکرده بتواند. و طوریکه داکتر غنی بارها گفته است او نمیخواست حکومتی را تشکیل دهد که کار کرده نتواند. بناً ایجاد همچو یک تیم واضحاً بسیار مهم است."

وزیر خارجه امریکا همچنین گفت که ثبات افغانستان نه تنها برای ایالات متحده از اهمیت برخور دار است، بلکه برای سایر کشور ها به شمول چین، روسیه، همسایه های شمالی و همسایه جنوبی، هند و حتی اسرائیل نیز با اهمیت است.

جان کری گفت:

فکر میکنم که افغانستان به منزله یک جزیره در شاهراه جدید ابریشم برای حمل و نقل اموال و تجارت در آینده در منطقه ، احتمال روابط قوی تجارتی با هند، و کشورهای آسیای مرکزی و حتی به سوی غرب تا عراق و اسرائیل، اهمیت خواهد داشت. همه این ها احتمالات آینده میباشند و من فکر میکنم که ما در همین آینده نقش داشته باشیم.

آقای کری در حالی در رابطه به چالش های افغانستان و ادامه کمک های ایالات متحده برای حکومت وحدت ملی سخن می گوید که گروه طالبان حملات شان را تشدید کرده اند.

وزیر خارجه امریکا در مورد می گوید که افغان ها از جنگ خسته شده اند و کسانیکه به خشونت متوسل می شوند، با مخالفت مردم افغانستان مواجه می شوند.

جان کری گفت:

به نظر من، افغانها از خشونت و جنگ خسته شده اند و کسانی را که به آن متوسل میشوند رد میکنند. واضح تر بگویم، میخواهند در پروسه سیاسی سهم بگیرند تا توانسته باشند آزادانه صحبت کنند، و آزادانه با هم جمع شوند و بخشی از یک پروسه زنده سیاسی باشند. و تاریخ ثابت ساخته و قتی یک پروسه سیاسی زنده موجود باشد، کشورها قوی تر میشوند ومردم شان عزت و احترام بیشتر داشته می باشند.

در سال های اخیر، روابط کابل و واشنگتن به تیرگی گراید. حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، ایالات متحده را متهم میکرد حملات شبانه نیرو های امریکایی موجب کشته شدن غیر نظامیان در افغانستان گردیده است و ادعا می کرد که اگر امریکا در جنگ در برابر دهشت افگنی صادق است، لانه های دهشت افگنانان را باید در بیرون از مرز های افغانستان تعقیب کند.

اشاره ضمنی آقای کرزی مناطق سرحدی پاکستان بود. در عین حال، واشنگتن، رئیس جمهور سابق افغانستان را یک شریک بی اعتبار خوانده بود.

وزیر خارجه امریکا با توصیف از درایت آقای کرزی گفت که رئیس جمهور پیشین افغانستان همواره مصالح ملی کشور خود را در نظر داشت اما در بعضی جهات، کابل و واشنگتن دیدگاه های متفاوتی داشتند.

شماری از تحلیلگران به این باورند که ایجاد تشکیل حکومت وحدت ملی در افغانستان، روزنه برای بهبود روابط میان افغانستان و امریکا است، دو کشوریکه بعد از ماه ها انتظار، توافق نامه دو جانبه امنیتی را در دومین روز کاری رئیس جمهور جدید افغانستان امضا کردند.

کری: کابینه باید متشکل از افرادی باشد که بتوانند با یکدیگر کار کند
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:25 0:00

XS
SM
MD
LG