لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش کری برای جلب حمایت اعراب به توافق هستوی ایران


KERRY IN QATAR
KERRY IN QATAR

وزیر خارجۀ قطر در دیدار با همتای امریکایی اش، نگرانی کشور های عرب را در مورد اوضاع شرق میانه اظهار داشت.

جان کری وزیر خارجه ایالات متحده امروز با وزرای خارجۀ شش کشور عضو شورای همکاری خلیج در دوحه ملاقات کرد و سعی نمود ضمن صحبت راجع به اوضاع شرق میانه، در مورد مفیدیت توافقنامۀ هستوی با ایران به آنان اطمینان دهد. بحث روی درگیری های مداوم در سوریه، عراق و یمن نیز در صدر اجندای این دیدار قرار داشت.

آقای کری نگرانی های خود را درمورد رویۀ ایران در شرق میانه اذعان کرد، اما گفت اگر ایران به سلاح هستوی دست نیابد، با این امر می توان ساده تر مبارزه کرد. او گفت که توافق با ایران و قدرت های جهان طی ماه گذشته درویانا ، بهترین راه برای انجام این کار به شمار میرود.

وزیر خارجه ایالات متحده قبل از اشتراک در نشست وزرای خارجۀ کشور های عضو شورای همکاری خلیج در قطر، با سامح شکری وزیر خارجۀ مصر در قاهره ملاقات داشت.

آقای کری در مصر نیز راجع به نقش ایران در رویداد های منطقه صحبت کرد و گفت: "اگر ایران برای منطقه بی ثبات کننده باشد، یک ایران فاقد سلاح هسته یی خیلی ها بهتر از ایران دارای سلاح هستوی خواهد بود. من کاملا متقاعد ام که مصر، اسرائیل، کشورهای خلیج و سایر ممالک منطقه درعوض دو ماه، از یک تا ده سال دیگر امن ترخواهند بود."

خالد العطیه وزیر خارجۀ قطر که میزبانی نشست امروز در دوحه را برعهده داشت، گفت که دفع تهدید سلاح های هستوی در منطقه برای امنیت آنان در اولویت قرار دارد. آقای العطیه به نمایندگی از شورای همکاری خلیج امیدواری نشان داد که به کمک ایالات متحده در منطقه امنیت، صلح و ثبات استقرار یابد.

منظور از دیدار آقای کری با وزرای خارجۀ بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی، و امارات متحدۀ عرب نیز این بود تا نگرانی این کشور ها را در رابطه با پیامد های توافقنامۀ قدرت های جهان با ایران رفع سازد. شماری از ممالک عرب در هراس اند که مبادا نیرومند شدن ایران در نتیجۀ تطبیق مواد توافقنامه، منجر به بی ثباتی در منطقه گردد. آنان همچنان میخواهند بدانند که پس از رفع تحریم های مالی از ایران، آیا آن کشور عواید به دست آمدۀ اضافی اش را صرف تمویل گروه های شورشی مثل حزب الله نخواهد کرد؟

روند صلح میان اسرائیل و فلسطین نیز یکی از نگرانی های دیگر شورای همکاری خلیج است. وزیر خارجه قطر گفت که شرق میانه با ناکامی و توقف مذاکرات صلح مواجه است. او دلیل این ناکامی را، ادامۀ اشغال مناطق فلسطینی از سوی اسرائیل خواند و از ایالات متحده خواست تا برای از سرگیری روند صلح تلاش بیشتر نماید.

آقای کری امروز دوشنبه، با سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه، و عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی نیز دیدار جداگانه ای داشت که موضوع بحث در آن، اوضاع سوریه بود. این جلسه سه جانبه غیرمعمول بود، به ویژه که روسیه نخستین حامی بشار الاسد رئیس جمهور سوریه در آن حضور داشت.

XS
SM
MD
LG