لینک های دسترسی

Breaking News

حمایت رئیس جمهور افغانستان از واحدهای مبارزه با فساد


حامد کرزی بعد از ملاقات با سناتور جان کری در کابل، تعهد نمود تا به دو واحد مبارزه با فساد درافغانستان اجازه دهد که مستقلانه و خالی از نفوذ سیاسی کار خود را ادامه دهند.

این دو نهاد که یکی ریاست مبارزه با جرایم سنگین و دیگری اداره تحقیقات حساس می باشند، در اوایل ماه جاری در توقیف یکی از مامورین حکومت کرزی در ارتباط به تحقیقات در مورد فساد اداری، دخیل بودند. هر دو نهاد توسط مامورین تنفیذ قانون ایالات متحده تعلیم دیده اند ولی بحیث نهادهای مستقل افغانی کار می کنند.

رئیس جمهور افغانستان بدنبال این توقیف، فرمان بررسی این نهادها را صادر نمود. ولی در اولین صحبت مستقیم خود با مردم، در مورد این دو نهاد، آقای کرزی وعده نمود که در جریان مبارزه علیه فساد اداری، این دو اداره مطلقاً مستقل خواهند بود.

سناتور کری که بعد از دیدن از مناطق سیلاب زده پاکستان به افغانستان مسافرت نمود، پیام قوی را در ارتباط به اهمیت مبارزه با فساد اداری و دیگر موضوعات به رهبر افغانستان ابلاغ نمود. وی گفت که برای جلب اعتماد مردم افغانستان و نگهداشت حمایت کانگرس و مردم امریکا، باید اینکار صورت گیرد.

سناتور کری اظهار داشت که صحبت هایش با آقای کرزی صریح و در بعضی جاها شدید بود.

سناتور جان کری بدنبال ملاقات هایش با رئیس جمهور افغانستان طی اعلامیۀ گفت "امروز من و حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان یک سلسله مذاکرات صریح و سازنده را به پایان رساندیم که در جریان آن گاهی آقای آیکنبیری، سفیر ایالات متحده در کابل، و آقای رنگین دادفر اسپنتا مشاور امنیت ملی و آقای زلمی رسول وزیر خارجه افغانستان هم حضور داشتند. ما روی موضوعات متعددی که به منافع مشترک دو کشور و روش مشترک ما با آزمون ها مربوط بود، صحبت نمودیم."

سناتور کری در اعلامیه خود میگوید در این مذاکرات روی اهمیت استحکام روابط بین ایالات متحده و افغانستان تاکید شد، همچنان در این اعلامیه از پیشرفت هایی که بعد از کنفرانس لندن توسط حکومت افغانستان به میان آمده است نیز تذکر داده شده است.

رئیس کمیته روابط خارجی سنای امریکا در اعلامیه خود می گوید ما روی اهمیت تقویت ریاست مبارزه با جرایم سنگین و اداره تحقیقات حساس تاکید نمودیم. این به مفهوم آنست که به این دو نهاد اجازه داده شود تا بحیث دو نهاد مستقل به رهبری افغانها کار نموده و بتوانند ماموریت های خود را با شفافیت در راستای مبارزه با فساد اداری به انجام برسانند.

سناتور کری میگوید او و رئیس جمهور افغانستان موافقه نمودند که به این نهاد ها اجازه داده شود که بدون مداخله و یا نفوذ سیاسی بکار خود ادامه دهند که این کار شامل تحقیقات جاری هم میباشد. سناتور کری میگوید کار ها در روزهای آینده و دنباله گیری موضوعات نشان دهنده موفقیت مساعی ما خواهد بود.

XS
SM
MD
LG