لینک های دسترسی

Breaking News

کری: قانون اساسی تونس الگوی اصلاحات سیاسی


وزیر خارجۀ ایالات متحده با رئیس جمهور تونس
وزیر خارجۀ ایالات متحده با رئیس جمهور تونس
وزیر خارجۀ ایالات متحده می گوید که قانون اساسی جدید تونس نمادی برای اصلاح سیاسی در تمام کشور های عربی می باشد.

وزیر خارجۀ ایالات متحده به تونس سفر کرده تا تداوم کمک و همکاری کشورش را به آن کشور افریقای شمالی پیشکش کند.

بهار عرب از این کشور سرچشمه گرفت که در نهایت منجر به فروپاشی چندین کشور و حکومت استبدادی در جهان عرب گردید.

مقامات وزارت خارجۀ امریکا می گویند که آقای کری در ملاقات با مقامات تونسی، از پیشرفت های به دست آمده در آن کشور یاددهانی کرده و همکاری های تخنیکی کشورش را در راستای سازماندهی انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی تونس که قرار است تا اخیر سال روان برگزار گردد، پیشنهاد کند.

ایالات متحدۀ امریکا مشتاق تشویق انتقال دمکراتیک در تونس می باشد که مردم آن کشور توانست در سال ۲۰۱۱ رهبر دراز مدت دکتاتور تونس را از قدرت برکنار کند.

قیام تونس، مظاهرات ضد حکومتی را در سرتاسر کشور های شرق میانه و شمال افریقا باعث شد که به سرنگونی رهبران مصر، لیبیا و یمن انجامید.

الگو به دیگران

یک مقام امریکایی که در این سفر، آقای کری را همرایی می کند می گوید که امریکا امیدوار است تونس بتواند به عنوان نمادی در انتقال دمکراتیک، برای سایر کشور ها در منطقه باشد.

در جریان نگارش پیشنویس قانون اساسی تونس در سال قبل، مصر دو قانون اساسی را نوشت و علیه حکومت منتخت یک کودتای نظامی صورت گرفت.

پس از سرنگونی رهبر دیکتاتور تونس در سال ۲۰۱۱، تونسی ها حزب میانه رو اسلامگرا را در ائتلاف با دو حزب سیکولار به قدرت رسانیدند. اما ائتلاف موجود تا هنوز هم در رویارویی با ناامنی های اجتماعی، سطح بلند بیکاری، افزایش تحرکات اسلامگرایان تندرو مرتبط با القاعده و ترور دو تن از سیاستمداران چپی تونس، دست و پنجه نرم می کند.

بن بست روی قانون اساسی تونس، بحران اقتصادی موجود در آن کشور را تشدید بخشیده و صندوق بین المللی پول مبلغ نیم میلیارد دالر قرضه به تونس را لغو کرد.

با تصویب قانون اساسی، تصویر تونس در خارج از آن کشور بهبود یافت و صندوق بین المللی پول قرضۀ تعهد شدۀ خود را به آن کشور فراهم کرد. کاهش ارزش دینار تونس متوقف شد و بازار اسهام آن کشور نیز بلند رفت.

مقامات که وزیر خارجۀ ایالات متحده را در این سفر همرایی می کنند می گویند گام های مثبت اخیر تونس مایۀ خرسندی شان شده است. اما تا هنوز نگرانی های به خاطر چالش های امنیتی به شمول موجودیت گروه دهشت افگن النصر الشرعیۀ مرتبط با القاعده و مسایل حل ناشده در مورد محاکمۀ افراد مسوؤل در حملۀ ماه سپتمبر ۲۰۱۲ بالای سفارت ایالات متحده و مکتب امریکایی در تونس، موجود است.

گزارش: اسوشیتدپرس
ترجمه: قدیر مشرف
XS
SM
MD
LG