لینک های دسترسی

Breaking News

محدودیت فروش سلاح ایالات متحده به عربستان سعودی درجنگ با یمن


در جنگ بیست ماهۀ یمن تاکنون ده هزار نفر کشته شده و یک بحران بشری را که شامل کمبود شدید مواد غذایی میباشد، باعث شده است.
در جنگ بیست ماهۀ یمن تاکنون ده هزار نفر کشته شده و یک بحران بشری را که شامل کمبود شدید مواد غذایی میباشد، باعث شده است.

عربستان سعودی و ایالات متحده این گزارش ها را کم اهمیت جلوه دادند که واشنگتن تصمیم گرفته تا حمایت نظامی ، بشمول پلان فروش اسلحه به آن کشور را به خاطر جنگ یمن محدود بسازد. در اینمورد آژانس خبری رویترز، گزارسی تهیه کرده است که برگردان آن تقدیم میشود.

عادل الجبیر وزیر خارجۀ عربستان سعودی هنگام بازدیدش از ایالات متحده گفت ریاض بطور رسمی ازین تصمیم، که وی آنرا در تضاد با واقعیت خواند، اطلاعی نگرفته است.

جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحده تذکر داد که این مسأله بیشتر به یک عملیه فراهم سازی طولانی ارتباط میگیرد تا محدودیت حمایت نظامی.

مامورین ایالات متحده میگویند واشنگتن تصمیم گرفته تا حمایت از عربستان سعودی، بشمول توقف توزیع بعضی از مهمات دقیق رهبری شده را، به خاطر نگرانی ها در مورد تلفات وسیع غیر نظامیان در جنگ نیرو های ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در یمن، محدود بسازد.

ده هزار کشته و سه میلیون مهاجر

در جنگ بیست ماهۀ یمن تاکنون ده هزار نفر کشته شده و یک بحران بشری را که شامل کمبود شدید مواد غذایی میباشد، باعث شده است. جبیر در یک کنفرانس خبری مشترک با جان کری به خبرنگاران گفت:"این خبر که افشا گردیده دور از واقعیت است. واقعیت اینست عوض کردن بعضی از بم ها به بم های زیرک، کار خوبیست زیرا این بم ها خیلی دقیق اند".

وی به جواب سوالی در مورد به تعویق انداختن تهیه سلاح از جانب ایالات متحده گفت:"عربستان سعودی اطلاع رسمی یی درین مورد از حکومت امریکا نگرفته است".

کری به تأخیر انداختن توزیع سلاح را کم اهمیت جلوه داده و تذکر داد که تهیه و فراهم آوری سلاح همیشه یک عملیۀ بطی است و افزود که وی برای پیش بردن فروش این سلاح، بسیار کار کرده است.

کری همچنان گفت وی در مذاکراتش با الجبیر و وزرای خارجۀ کشور های خلیج موافقه نموده است تا در روز های آینده برای ختم عداوت ها در یمن کار نمایند تا بتوانند در ظرف دوهفته ممکن برای مصالحه به یک نتیجه برسند

ائتلاف کشور های عربی

عربستان سعودی رهبری یک ائتلاف کشور های عربی را دارد که در مقابل هوثی ها، متحد ایران میجنگد. این گروه تقریبأ دو سال قبل عبد ربو منصور هادی، رئیس جمهور یمن را از قدرت برانداخت. براساس گزارش ملل متحد این جنگ در حدود سه میلیون نفررا از خانه های شان بیجا ساخته است.

کری به خبرنگاران گفت:" اولویت فوری ما خاتمه بخشیدن به خونریزی هاست به همین دلیل احیای دوباره آتش بس خیلی مهم و حیاتیست".

وی افزود:"ما فکر میکنیم که ما راهی برای به پیش رفتن را پیدا نموده ایم و تمام جوانب، رئیس جمهور هادی، هوثی ها و حمایت کنندگان هر دو جانب را دعوت نماییم تا درین مذاکرات شرکت نموده و ازین موقعیت نفع ببرند و کوشش نمایند تا بر سر میز مذاکره بیایند و کوشش نمایند تا خصومت را ختم نمایند".

عربستان سعودی تا حال بار ها هدف حملات راکت هوثی ها از آن طرف سرحد قرار گرفته است.

وزیر خارجه عربستان سعودی همچنان گفت وی درین اوخر از ایلات متحده دیدار نموده تا تلاش نماید پالیسی و موقعیت اداره آینده ایالات متحده را درک کند.

گزارش: رویترز

ادیت و برگردان: احدعزیززاده

XS
SM
MD
LG