لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلی: با سران طالبان گفتگوی ویدیویی داشتیم


شورای عالی صلح افغانستان از آتش‌بس در جریان شب و روزهای عید از حکومت و طالبان سپاسگزاری کرد و از تماس‌هایی با سران آن گروه و تبادل نظریات در این مدت، خبر داد.

محمدکریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح روز یکشنبه (۲۷ جوزا – سوم عید) در آخرین روز آتش‌بس اعلان‌شدۀ طالبان با نظامیان افغان، گفت که در این مدت، گفتگوهای ویدیویی با سران طالبان صورت گرفته است.

او گفت: "ما در طول این هفته حتی تبادلۀ دیدگاه و نظریات به صورت نه شفاهی؛ بلکه به صورت حتی ویدیویی هم در رابطه به قضایا داشتیم با کلان‌هایش؛ که حالا فعلاً زود است که در رابطه با وضعیت فعلی و آزادی زندانیان صحبت‌هایی داشتیم، این خودش یک گام کلانی است در جهت ایجاد یک فضای گفتگو و گفتمان".

اما آقای خلیلی، از این سران طالبان نام نبرد.

همچنان آقای از حکومت و طالبان خواست که آتش‌بس شان را تمدید کنند تا فرصت بیشتر برای تبادل دیدگاه‌ها و صحبت روی مسایل موجود فراهم گردد.

آقای خلیلی گفت: "...ما در رابطه به زندانی‌ها باید اقدام کنیم، رهایی زندانیان دوطرف، جزی برنامه‌های ما است در سایۀ پروگرام آتش‌بس، ما تعقیب می‌کنیم، به خصوص زندانیانی که تحریک طالبان گفته اند که خیلی وقتی محکمۀ شان به پایان رسیده و منتظر آزادی شان استند، این روند را ما سرعت خواهیم داد، امیدوار استم که یک لیست دقیق از آنها گرفته شود".

بار دیگر آقای خلیلی، تأکید کرد که با طالبان حکومت افغانستان صلح باعزت می‌خواهد؛ نه تسلیمی آنها را و هر کسی که شعارهای تسلیمی طالبان را می‌دهند، به بیراهه می‌روند.

رئیس شورای عالی صلح در مورد برافراشته‌شدن بیرق طالبان با ورود شان در کابل و برخی ولایات و شهرها گفت که طالبان برای جنگ نیامده؛ بلکه به گفتۀ وی آنان در نتیجۀ آتش‌بس و صلح به شهرها آمده بودند.

او افزود: "اگر آنها در سایۀ تفنگ بیایند پرچم خود را بالا کنند در پل کوته سنگی؛ مگر تفاوت دارد؛ من معتقد استم که این حق را بدهیم به هر طالبی که از سیاست جنگی طالبی یا از سیاست جنگی دست بردارند، پرچم خود را در هر جایی که برقرار کنند، ما نباید اعتراض داشته باشیم".

به گفتۀ وی، تمام جریان‌های سیاسی در کابل پرچم‌های شان را دارند.

رئیس و شماری از مقام‌های دیگر شورای عالی صلح در نشست خبری، در مورد فعالیت‌های این شورا در جریان شب و روزهای عید معلومات دادند و گفتند که پس از آتش‌بس، اقداماتی در راستای صلح در پیشرو است.

محمداکرم خپلواک، رئیس دارالانشای شورای عالی صلح، در این نشست نیز گفت که در سه روز عید، اعضای ولایتی این شورا در تمام ولایات با مقام‌های نظامی طالبان تماس گرفته و با آنان صحبت کرده اند.

XS
SM
MD
LG